2015. szeptember 27., vasárnap

közlekedés Katarban 1/3

Hol tartunk? Uncsitesómék szeptember 16-24ig voltak tehat Dohaban, viszont toluk minden kepet nem sikerult még beszerezni, ezert folytassuk egy masik temaval, amihez eleg sok irnivalo osszegyult mar az itt maig eltoltott 6 hét alatt... Mielott azonban belemennénk a dologba hagy mondjam el, hogy Katiek tavozasaval az 5 napos - mar emlitett - unnepet sikerult azert a napfenyes medence part kozeli allapotban eltolteni: Itt szeptember 27én is, a kora delutani maximum 40 fok kornyéke, mig esténként már csak majdnem 30, szoval fokozatosan haladunk a "tél" felé, de a tudat, hogy en jovo hetvegen, immaron oktoberben is 30+ fokban tudok napozni majd, az azert megelegedessel tolt el. :)


Látogatókban azonban továbbra sem lesz hiány, koszonhetoen annak, hogy minden komoly érdeklodot bar nem fegyvert tartva a tarkojukhoz, de azert kenyszeritettem ra, hogy ha tenyleg akarnak jonni, akkor temazzuk le az idopontot, és intézzek a jegyet, mert nem akarom, hogy mindenki marciusban és aprilisban talalja ki, hogy ö jott volna: Most volt 1 hetvege "pihenom", jovo heten jön a svájci "kuzin", Nóra, majd jon a katari world superbike futam (motorverseny), kesobb a már Newcastlet is megjárt Petraék, majd lassacskán végre Judit is, akivel lesz egy hétvégényi program Dubajban, valamint 1 hétvége Ománban is, aztan meg már hipp hopp itt is a Karacsony, amikor is 2 hetre haza fogok menni. Ez már mind fix program, repjegyek elintézve, úgy rohan a 8 honap, hogy eszre sem veszi az ember, T. Évi szavaival élve, ma már el is telt az egesznek a 18,75%-a.  Szoval ez az elso bekezdés az altalanos helyzetjelentés volt, hogy amugy hogy erzem magam, azt az elozo ket bejegyzesben szerintem részleteztem :D


Kis felvezetés a közlekedéshez, teszt jelleggel keszitetem korabban egy videos blogbejegyzest, amelyet a barati tarsasaggal osztottam meg, sajnos annyit karomkodok benne, hogy azt nem igazan lehet publikalni, viszont mindenki azt mondta h milyen kiraly, igy elokeszultem a kozlekedeshez is egy videoval, viszont technikai problemak hatraltatnak a bejegyzes letrehozasaban, uh nem tudom mikor lesz belole valami. Ennelfogva ugy dontottem, hogy 3 kozlekedos bejegyzes lesz: az elso az altanaos kozlekedesi moralrol, helyzetekrol, az altalam tapasztaltakrol; a masodik az egy videos tema lesz majd kesobb, a harmadik pedig majd az elofordulo jarganyokrol (v6/v8 4x4-es pickupok, jeepek, sportautok és amerikai izomautok, valamint olcso keleti sedanok - mas nagyon nincs is).

A kezdetekrol mar volt szo, jogsit kellett csinaltatnom, ami nem ment egyszeruen (kontaktlencses szemvizsgalat ahol nem veszik eszre hogy kontaktlencsét viselek [-0.5], ami nelkul is siman vezetek amugybarmikor, majd repter meretu "okmanyiroda" ahonnan hazakuldenek a terd ala ero rovidnadragom miatt, majd vissza, végul sikeres jogsiszerzés, de csak 3 honapra. A tart engedelyem megvan mar, igy mehetek lassan megcsinaltatni a tartos jogositvanyom az ideiglenes helyett, ismét szemvizsgalat, ismét okmanyiroda, ismét perkálás).


Szoval az elso heten, amig nem volt meg a jogsi, Abdullah vitt meloba, fogalmam sem volt, hogyhol vagyunk a varosban, probalta nekem "megtanitani" hogy merre a legrovidebb az ut, de olyan szinten egyforma volt az egesz varos, hogy fogalmam sem volt rola kesobb, hogy ez az az utvonal-e vajon, amirol beszeltunk. Mielott lelepett a srac, az autoja at lett iratva a nevemre, es egybol ott is lett hagyva olajcserén (minden 5e km utan celszeru), en meg kaptam egy bohom allatt Nissan X-Terra-t, 4ezres benzines dög. Azzal mentem 3 napot munkaba, mar akkor feltunt, hogy ez... ez azert zabál. Elsore azt hittem, h 8-10 litert biztos megeszik. Aztan rajottem h inkabb 14-16ot. (Bar azert nem alapjaraton jarok azota se :D)



Aztan mikor szoltak h mehetek cserélni, akkor megkaptam a Toyota Fortunert, amirol már szinten meséltem, amivel ropom a km-eket nap mint nap.

  

Igazabol annyit kell vezetni a melobajarashoz, hogy iszonyatosan orulok, amikor hagyhatom egy hetvege alatt a garazsban az autot leporosodni. Merthogy 2 napig nem ulsz bele, a zart garazsban mar rajzolgatni lehet az ablakara. Ha pedig lemosod a szelvedot, aminek a tartalyaban itt nemigen van szukség fagyallora, akkor tiszta mocsok lesz az egesz auto. Ennek ellensulyozasara a plazak parkolojaban(!) vigyorgos vendégmunkasok lepnek oda hozzad, és kerdezik, h akarsz-e kocsit mosatni: 15 rial (tehat kicsit több mint 1e magyar forint), és ok lemossak a kocsit. Kiprobaltam!


És baromira megéri... Nem lett patyolattiszta, de lathatoan majdnem teljesen oke lett az egesz, no dzsuva, még a kerekek gumiresze is szepen leapolva, frankon jol nezett ki utana a jargany, és ez ennyibe kerult? Az biztos h angliaban egyszer mosattam kocsit (mielott eljottem) - ott az eso azert parszor lemosta, ha itt az eso nem is, az ilyen plazas automosos sracok tutker le fogjak majd mosni, mert tenyleg megéri. De amugy ez az egesz is milyen? Szarul erzi magat az ember, oke hogy egy szolgaltatas, de ez is a tipikus arab s*ggnyalasi igény egyik eleme... pont ugy, mint ahogy minden mozinal, plazaban, vagy barhol mukodik a hotelekbol ismeros "valet parking", azaz te kipattansz, kapsz egy sorszamot, és elviszik az autodat, leparkolnak vele, Te meg beszambazol a helyre, ahova megérkeztel... kifele menet adod a sorszamot, hozzak az autot.... Europaban is van ilyen biztos a +++ kategorias hotelekben, de a Westend City Centerben, vagy a anglia masodik legnagyobb plazajaban a ncli Metro Centerben azert nincs, ott mindenki tudja venni a faradságot, és le tud parkolni magátol is. Meg kocsit is tud mosni. Oke, lattam angliaban olyan mosot, ahol egyik ajton be, masik ajton ki, bent pedig 6 ember nekiugrott kezzel kocsit mosni, egy helyen lattam ilyet. Magyaroszagon sehol. Ha valaki tud ilyet, az dobjon egy mailt lszi. De ha mar ennel az arabozasnal tartok, az is milyen hogy egy plazaban, egy tengerparti setanyon, vagy akar a mozinal (ha epp nem adod le valet parkinggal az autod) ha magad parkolsz le, akkor ott terem egy 6 szemelyes golfkocsi, és bizony teged elvisznek ingyen a bejaratig? Milyen lusta hozzaallas ez?! En beleulok a golfkocsiba, mert poen, de azert altalanosan elterjedten ez is milyen szokas mar? Nem birunk 1-2-300 metereket gyalogolni? Nem tudunk kimenni a parkolotol a tengerpartig, vagy a plazaban az autotot a liftig? Eszveszejto, komolyan mondom.



A plazak parkolojarol meg még annyit, hogy hetvegen (pentek-szombat), akkor indul meg mindenki az "egyben tartjuk a csaladot" programra, amikor lemegy a nap: a Jóisten mentsen meg attol az emberaradattol, ami ilyenkor a plazakba beszabadul, amibol viszont rohadt sok van. Mr lehet irtam, a budaorsi tesco meretu plaza parkoloja este 9kor FULLon tele, a parkolo kozlekedoutjain pedig nullas tempoban kocsisorok cirkulalnak araszolo tempoban arra varva, hogy valaki epp hazamenjen. Sokszor se elore, se hatra. Botrany. Aztan hogy bent mi van a bevasarlokozpontban, na az nem ennek a bejegyzesnek a temaja.

Na de vegyunk fel valami logikus sorrendet, kezdem erezni, hogy ez egy hosszu bejegyzes lesz.


1, Taxi. Van 6 taxitarsasag, babakek autok, az A/B/C oszlop masra van foliazva/fujva, illetoleg a teto, innen lehet a tarsasagokat megkulonboztetni, akarmikor ultem ilyenben, rendes tablet kinezetu navi, taxiora, angolul nagyjabol erhetoen (es az en angolomat megerto) soforrel, olcson. Mit jelent az olcso? Repterrol erkezesmkor a hotel mar nem is emlékszem majd 20 km volt, 55 rial kornyeke,  ami ugye 4-5e Ftban, es a repterre, vagy repterrol torteno taxiutak alapdija magasabb. A reptertol 3 sarokra levo irodahazabol a cegnek 2500 Ft kornyekeert tizenkm-es utat tesz meg a taxi. Miert van ez igy? Itt (bar autoalkaterszekrol, autoarakrol nincs tudomasom) ugy latom h az autoval kapcsolatos szolgaltatasok olcsok (tankolas [a dragabbik benzin 76 Ft/liter, az olcsobbik 66], automosas [volt], taxi, parkolas plazakban (tobb ora max 5-10 rial azaz nincs egy ezres forintban- angliaban 1-2 ora volt siman 4-6 font, helyfuggo), parkolas a repteren (egy ora ingyen, full jo helyen! nem pedig gyalogolj negyed orat!! elhegyezkedesu parkoloban, 2 ora 10 QAR (750 huf), utana orankent 150 ft?


egy egesz napos repteri parkolas 3000 forint? 7 font? Kikerestem, amikor NCLbol (ami nem egy legfobb, legdragabb angol varos, kis repterrel) elutaztunk 2 azaz 2 napra Belfastba, és kint kellett hagyjuk az autot a repteren (mert olyan koran/keson mentunk, h nem volt metro) elore neten foglalva, tehat kedvezmenyesen kerult 15e Ft-ba a két napos parkolas... Itt meg két napra kerul fele annyiba se?! :D Na de taxirol lenne szo eredetileg, az ilyen kék taxira Katiek azok panaszkodtak, nekem semmi rossz tapasztalatom nem volt veluk, viszont volt azert olyan is, hogy jeloletlen, taxioramentes, angolul nem beszelo soforrel ellatott, varost nem ismero taxit hivott nekem egy kollega, hat nagyon orultem, aggodva figyeltem hogy most el leszek e rabolva vagy sem :D Végul nem lettem, viszont az is biztos, hogy a 60 rialos menetdijat kokemenyen alkudtam le 30 kornyékére. Igazabol nem volt mas valasztasa, mert megmondtam hogy en ennyit adok, meg ez is tobb, mint amennyibe ennek a fuvarnak kerulnie kell, ha nem tetszik, akkor kiszallhatok fizetes nelkul is. :D


2, Tömegkozlekedés. Nincs. na jo, elvileg van. Lattam mar az autopalyan buszt, ugyanolyan kék mint a taxik, viszont megallokat nem tul sok helyen. A busz ilyen spontan helyeken megall a leallosavon, majd melosok szaladgalnak at a 2x4 sav + 2x2 leallosavot tartalmazo autopalyan keresztben, ahol elvileg 120 a megengedett max, es viszonylag sok a telepitett trafi, ennek ellenere van egy réteg ami magasrol tesz a sebességkorlatrta, és brutal tempoval kozlekedik. Szoval a buszokon boszen hirdetik hogy ha ilyet akarsz berelni, akkor hivd ezt vagy azt a telefonszamot. Ez a kék busz. Van viszont rengeteg feher legondicionalatlan Tata busz, amivel a bevandorlo nagyreszt epitoipari munkasokat hozzak viszik, ugy van ez innen 100km-re a sivatagban, meg magán a Pearl-en is, reggel 7-8 kozott mar indul a munka, 5-6 kozott befejezodik, majd 80nal totyogo buszokat lat az ember, melyeknek osszes lehuzott ablakan a saccolt ulesek szama x 1,2 x 2 kéz log ki, levegoert epedezve. Mint valami marhavagon.

Ebbol pont nem log ki sok ember. :D

Villamos, vasut, troli: felejtsuk el. Ugy altalanossagban amugy nem is tudom h a buszra is kik szallnak fel? Hiszen mindenki autoban ul, mindenki autoval megy mindenhova, a varosban bazi nagyok a tavolsagok, ha valaki el akar ugrani A-ba, majd B-be, akkor is kocsival kell mennie vagy taxival, mert km-eket gyalogolhat, még ha a varos egeszet nezve egymashoz kozelebb is eso uticelokrol van szo. Namarmost egy ilyen helyzetben, ahol nappal az utcan setalo embert nem igazan latni (oke, nem volt augusztusban, mert majdnem 50 fok volt, nincs most, mert kb 40 fok van), de amugy este sincs tul sok! Itt nem latni olyat, hogy valaki gyalog fogja magat, és elmegy valahova. Egyszeruen nem olyan a varos szerkezete. Ennek koszonhetoen amugy zebrabol sincs tul sok, szoval gyalogatkelobol. Nemegyhelyen ahol meg találkoztam vele, ott nemvolt jarda folytataskepp. Ki érti ezt?


Mi az ami még nincs, de epul? Hat a metro. Magyar szomszedoktol tudtam meg, h kapasbol tobb vonal is. Csak az kell ide. Mivel emberek sincsenek az utcan, biztos sokkal jobban ki lesz majd hasznalva, mint otthon a 4es a kalvin és a keleti kozott csucsforgalmon kivul.... (Allitoalg jo sok szakember a bpi metropites osztrak alvallalkozo(?)in keresztul vagy utan kerult ide Katarba). Hol tart ez az egesz metroepites? Fogalmam sincs mikor kezdték, az biztos h a 2022-es focivbhez kotheto fejlesztes, de az biztos, hogy a varos jelentos resze fel van turva. Ideiglenes utak, terkepen nem ott levo korforgalmak, lezarasok, elbontott hidak - ez mind az eredmény. Botrány. A meloba indulasom egy ha nincs forgalom 10 perc, ha van akkor 45 perces kerulovel indul, mivel a hid, ami nekem kellene es vinne egybol eszak felé, az nincs per pillanat. Koszi.


3. Autoval.
Mar itt erintettem a dolgokat az elozo pontban, innen kb szinte minden az autos kozlekedesrol fog szolni. Kezdesnek elmodnom, h 4 fele rendszamu autokkal furikanak itt, fekete az tehergj, lehet hogy egy ugyanilyen pickup feher rendszammal, az szemelygjnek van vizsgaztatva, vannak feher alapon piros betuk a diplomataknak, feher alapon kék meg a zsernyakoknak.


Azt azert elmondanam, hogy a varos uthalozatan baromira latszik, hogy az elmult 20 evben vetette fel a penz ezt az orszagot. A varos uthalozatanak jelentos resze a gyorsforgalmi utakbol all, olyan mintha irtozatosan sok hungaria korut jellegu korgyuru és sugarut szabdalná a várost. Logikus elnevezesek, a kongyuruk A...B...egeszen F ring road-ig, minel nagyobb betu, annal nagyobb sugaru kor a varosban. Utcanevek egyebkent vannak, de a pletykak alapjan az elmult par evben kezdték el oket kiosztani, korabban szimplan nem voltak. Voltak keruletek, és csá. Hogy hogy vitte ki a posta a levelet, azt nem tudom. Tehat vannak ezek a gyorsforgalmi utak, meg vannak kisebb "mellekutcak", amelyek atszelik a "lakonegyedeket", mar ahol at lehet oket szelni, feherfalu epuletek, baziszeles ut, horror meretu fekvorendorokkel. Parkolok? Rengeteg helyen fedett parkolok, vagy foldalatti parkolohazak.





A kép nem adja jol vissza, elvileg 2 savos ut (tehat mind2 iranyban 1), de olyan szeles mindegyik, hogy amikor atrepulok a fekvorendorokon elszallva az elotte indokolatlanul nullara lelassito land cruiser mellett, akkor gond nelkul elferne mellettem még 1 biciklis is. A gyorsforgalmi utakon a varosban sok helyen 80-as, 100as tabla, a kisebb utcakon 50. A belvaros legeslegrégebbi (tehat 15 evesnel idosebb...) részein vannak csak olyan "normal utca" jellegu helyek, ami tényleg 2x 1 sav, a hazak aljaban boltok, felul lakasok. De ezt igy am nem lehet elkepzelni, semmi nem olyan mint otthon! Tiszta feher, meg sarga, meg szutykos poros homokos az egesz. Minden. Irtozatosan sok helyen epitkezes,nem csak ott ahol a metro.


Uj epuletek nonek ki a foldbon folyamatosan. Na de szerkezetileg az van, hogy rohadtul latszik, par éve kitalaltak, hogy hopp igy lesznek a sugarutak, hopp igy lesznek a korgyuruk, akkor itt egy szellos lakonegyed, hopp itt egy ures resz sebaj jo lesz az majd, a belvaros felhokarcoloinak negyeded leszamitva igen kevés olyan lakonegyed epuletsor van, ahol 1-2 emeletesnel magasabb hazak lennének. Ezek a pucc "dubajnak van felhokarcoloja, hat nehogymar nekunk ne legyen" elvet leszamitva ugy epitkeznek, hogy van hely még boven a sivatagban, ahova majd telepithetunk fuvet. Merthogy regeteg helyen az mutatja a luxust, hogy meg ilyen korulmenyek kozott is, pl a muzeum elotti teren palmak sorakoznak, az oke, de melle olyan telepitett tomor gyepteglas vagy fene se tudja milyen pazsit van lerakva, hogy azt a wembley-ben megirigyelnék. Eszveszejto. Az is teny, h rengeteg kulonleges (magyar mertekkel nezve szokatlan nagysagu és elrendezesu) feluljarok aluljarok, alagutak, meg mindenfele kulonleges hid tarkitja a varos uthalozatat, arrol nem is beszelve, h a balra kanyarodo savok mindenhol jardaszigettel hataroltan helyezkednek el az ut belso oldalan. Nade a vissza a gyephez: Bizonyos foutak meleltti savok be vannak igy fuvesitve (ontozorendszer meg minden), meg bizonyos keruletek, telkek is: A pearl (a varos leginkabb nyugatias onallo egesze) abszolut nem sivatagos, de minden fontos epitmeny (muzeum, az emir palotaja) korul a fuves pazsit és park, az mutatja a luxust. Mi a sz.rt fognak ezek csinalni ha elfogy az olaj? Mert hogy dolgozni nem szereto nepseg-e az arab... Ebbe most ne menjunk bele, nem igazan van arab kollegam, nem tudnék objektiv velemenyt fogalmazni. A bevandorlok (keletrol) azok szorgalmasak, ez fix. Éhbérért. Ja, és az ilyen gyorsforgalmi utakon szaguld mindenki, a belso "kisebb utcak" jelnetos reszen nulla a forgalom (altalaban), vagy joval kisebb. Mindenki ezekkel a nagy dog autokkal a nagy dog utakon szaguldozik, és nagy divatja van a keresztezodésekben az U alaku megfordulasnak, minnden egyes helyen a lampanal balra kanyarodoban allo autok 2/3-a tuti h u alakban fordul meg, ebbol az kovetkezik. hogy ha 3 sav megy balra, abszolut felesleges a baloldaliba allni, hiszen az U alakban fordulok miatt az fog haladnia leglassabban.


Ha azt kellene egy mondatban osszefoglalnom, hogy itt milyen a kozlekedési moral (az europaihoz tudom hasonlitani), akkor azt mondanam botrany. Oke aki tud vezetni, es figyelmes, annak nem lesz gondja, de en nekem mar akkora menteseim voltak nagyonsokszor, hogy azt el se tudom mondani. Heti, sokszor 2napi szinten olyanokat kell menteni a barmok miatt, hogy csak nezek. Mindenki megy mint a hulye barom, ez teny, senki nem hasznal iranyjelzot (vagy csak nehanyan), b.szkuraljak a telfonjaikat (pedig minden plakat mindenhol tele az 1 second to die = 1 masodperc és meghalsz felarattal, tehat kampanyol a "kormany"). Egy két kiragadott elethelyzetet hagy emlitsek.
- tukorben feltuno sportauto szlalomban nyomja le kivul belul leallosavokat hasznalva az osszes tobbi kozlekedot
- belso savon mogéd erkezo monstrum mar km-ekrol levillog, és ha nem takarodsz le azonnal, belul a "leallo" savon a keritesre felkenodve tolja be magat....bent a varosban azert szeretek a belso savban menni (nincs leallo belul), mert akkor balrol biztos h nem jon semmi hulye. Na az autopalyan ez nincs igy.

- a 3 savos korforgalmakban a belsobol olyan szinten keresztbe vagva rontanak kifele, hogy ha valaki nincs esznel, iszonyatosat tud csattanni, lattam mar nemegy ilyen balesetet
- a jelzolampak nagyon lassan valtanak, bazi hosszu a piros, de ennek oromere a zold is hosszu! de olyan h zoldhullam? :D 1 helyet tudok a varosban ahol van, sehol mashol nem ismerik. ugy nez ki egy varosban kocsikazas barhova, hogy 100as tempo, majd pirosnal varakozas. 100as tempo, majd piros, és igy szepen tovabb aprankent... botrany.
- a mindenfele jardaszigetek, padkak sok kozlekedot nem zavarnak: elcseszte? sebaj, nagy allat v8as pickupommal siman atmegyek a forgalmat terelo jardaszigeteken, itt ott eletveszelyes helyeken. Ha dugo van? ugyanez! mit nekem jardasziget! Ezek a belvarosi utak (gyorsforgalmi) szinte mindenhol a ket felpalya keritessel van elvalasztva, nem csak jardaszigettel, el nem tudnam kepzelni, mi lenne, ha nem raktak volna keritest...
- senki nem enged be senkit, mindenki durodik, furodik és szabalytalanul jobbrol eloz, mindenki dudal, villog... az angliai zipzar elv, meg nyugodt autozgatas itt sehol sincs.
- jobbra kanyarodo savokbol olyan mindennapos jelleggel mennek balra, hogy nem eszembe kell jutnia, hanem tudom, hogy barmi tortenhet, igy kozelitek...
- ugye sok epitkezes, tereles, itt nem ugy van am, hogy majd megszunik a sav egyszer, es ott megallsz, és valaki beenged... szep egyenletesen a harom savos ut linearisan, sregan fogy el, mit jelnet ez? mesz a belso savban gondolvan h elgurulsz a végéig, aztan egyszercsak eszreveszed hogy ez folyamatosan szukul, valtanal savot jobbra, de rohadtul nem enged be senki, jol felkenodsz majdnem a méter magas ko tereloelemekre... szornyu egy szisztema.
- angliaban panaszkodtam, hoyg lakott teruleten kivul nem egy megszokott dolog a vilagitas... hat itt sehol sem az. ezek sz.rnak rá. ha tok sotet van, akkor felkapcsoljak... pedig itt még sokkal fontosabb lenne a fenyviszonyok/szinek miatt... persze van a masik veglet, aki a camaroval felkapcsolt tavolsagival turja le a komplett belsosavot 100km-eken keresztul



- a traffipaxoknal nagyon erdekesen viselkednek az emberek, egyszeruen nem is ertem. Megy mint az allat, 150+, meglatja a trafit (akar az elso rendszamot meri, akar a hatsot, megengedett 120), nyom egy atom feket, elmegy a trafi mellett 100zal, megy ugy meg 500métert, majd tolja tovabb mint az állat. Rengetegszer volt mar ilyen szintu, h valaki megeloz, a trafinal satuz, en (a kozepso savok egyiken) elmegyek mellette, majd a trafi utan tolja tovabb és visszeloz. Ennek mi értelme?
- en bevagom a tempomatot 130-ra, au auto ugyis felfele csal, 3-4%os szebességtullepesert meg otthon se nagyon buntettek (tudomasom szerint), aztan viszlat. De nem allok bele satufékbe mind a 20 helyen, ahol trafi van azon a 100 km-en... szornyu
- ja, és minden autoban (amiben eddig ultem) 120nal beepitett csipogo, valamint egy jelzofeny a muszerfalon, h te gyorsan mesz. meg jo h a csipogo csak a 120 atlepesenel csipog vagy 5 masodpercig, nem pedig folyamatosan ha ora szerint 120szal megyunk, mert biztos szetvetne tole az ideg ha nem igy lenne
- és ugye vannak olyan autok is, amelyeknek a hatso indexe nem narancssarga, hanem piros. na hogy ez mirét van igy, arrol fogalmam sincs.
- apropo trafi, szinte minden nagykeresztezodésben nezik, hogy azon a sargan te mennyivel zsazzolsz at. igen egyszeruen eldontheto, hogy belefert volna egy fekezes, vagy tenyleg nem. szoval lehet h az autopalyan mindenki repeszt, de hogy a pirosot nem megy at senki, az fix, azt mefigyeltem.
- olyan itt meg nincs, hogy a zseka ul az autoban, és sebességet mér. vagy hogy kirakja a haromlabut.
- azt meg inkabb mar hagyjuk is, amikor mész mész az autopalyan, aztan hopp valaki lehajto nelkul csak ugy lekanyarodik a sivatagba... :D ez sem egy ritka dolog.

Na miutan kelloen kipuffogtam magam, azt azert el kell mondjam, hogy en szeretek azert lenduletesebben menni, ami otthon elmegy, Angliaban sok volt, lassitani kellett, itt azonban olyan tokeletesen illeszkedik az altalanos moralba, hogy hihetetlen! :D Szoval engem is villogva dudalnak le az autopalyan, de abban sincsen semmi extra, ha ezt en teszem meg a nalam idiotabbakkal. :D:D:D: Uh igazabol az ember benne ul egy V6os monstrumban, padloig nyomja sok kigyorsitaskor a gazt, baromira nem torodve azzal hogy 13 vagy 15 litert eszik, hiszem 100 km-en a kulonbség ugyis csak 150 FT... Elvezetes na! :):):) Lehet tolni neki, lehet elvezni, hogy gyorsulunk, na, ez egy jo dolog :)

De ha mar a tankolasnal tartunk, alljunk meg egy szora, ez volt az egyik eddigi leginkabb meghokkento dolog az egesszel kapcsolatban szamomra (a benzin aran kivul persze), az a jaro motornal torténo akcio. Elmondom hogy van. Megérkezel, sorban allsz, ez mindig igy van, a kuton mindig negyed ora sorbanallas. minimum. Van 6 sor legalabb, abbol neked 3 jo, mert az hatarozza meg, hogy merrol van a tanksapkad. Beallsz, varsz. Eloregurulsz, motort nem allitod le, nem szallsz ki! Klimat hagyod jarni, az ablakot lehuzod 3 cm-re, és kiszolsz Joskának hogy 1, FULL 2, SILVER (avgy gold, ha a magasabb oktanszamut akarod). Ablak vissza. Ja, kinyitod még belulrol a tansapkafedot. Varsz turelmesen, mikozben tankolodik a jargany Joska keze altal, jar a motor, megy a klima, és figyeled, hogy milyen erdekes, amikor megy felfele ilyen gyorsan a mutato! :D Tenyleg poen. Amikor kész, kattan, jon a Joska, kpben fizetsz neki, borravalot o sem tetelez fel meg te se (itt amugy ettermekben sem nagyon szokas). Nins blokk, nincs bankkartya, nincs semmi. Joska elvette, Attila mindig felirja hogy hany km-t ment az elozo tankkal, hany litert tankolt, mennyit fizetett ezert, nullazza a szamlalot, és indul is. De azert ki van irva, hogy jaro motornal nem szabad. Szokasjog alapjan le van sz.rva.

Mi az egyetlen gond a tankolassal? Hogy ez a bohom allat fortuner 14-15 litert eszik (de ha sporolosan megyek is 13-14), szoval nincs nagy kulonbség, a melo meg haztol hazig kb 90km, ebbol kifolyolag atlagosan majdnem minden heten 2x kell tankolni. Ha melon kivul egy metert nem megyek sehova, akkor haromx megjarom a melos távot eppen, de utana tobb mint 70 litert fogok tankolni. Volt az ugy am egyszer, hogy ugy gurultam be a kutra, hogy azt irta ki, mindosszesen 1 km, és vége. Igaz volt-e, nem tudom, de azert be voltam sz.rva, ezt a dogot nem lehet azert olyan egyszeruen tologatni mint egy renault magenet.



Aztan mikor ez megtortént, kerestem is gyorsan benzinkutat még ami nagyjabol utbaesik vagy harmat, meg a melohely kornyeken is a sivatagban, es azota reggelente jobban figyelem, hogy mit ir ki a fedelzeti szamitogep, az biztos, hogy joiranyban csal, autopalya fix 130as temponal nem az lett, hogy hamarabb elfogyott a benya, mint amit kiirt. Honan tudom? Hat neztem ezt is, az autopalyakon nincs amugy km-ko, vagy szelveny jeloles, csak a lehajtoknal, és folyamatosan nezegettem meg szamolgattam, hogy merre csal a "rendszer" a hatralevo km-eket illetoen (benzinre vonatkozoan). Lenyeg a lenyeg, nem csak az utazassal megy el egy csomo idom, hanem a tankolassal is, mert surun kell csinalni.

Amugy az elso heten, amikor mentem be, szivtam a nagy epitkezesek miatt, a hianyzo korforgalmak és lezarasok miatt, stb, kivoltam teljesen hogy a forgalom is nagy, meg még kavarok is, kb 4-5x le kellett nyomjam az utat (oda-vissza kicsit kulonbozik), mire jo lett. Autopalya lehajto 66os km-nel, ezt megjegyeztem, de azert egyszer ezt is elcsesztem. Eltelt 2 het, utana meg brutal dugo, nemegyszer 1.5 oras volt az utam befele (rekordido 52 perc)... Aztan mult heten ertetlenkedve fogadtam az unnep elotti nap, hogy nem volt brutal forgalom, mondom mi van? Hat iskolaszunet. Hogy van ez, szept elejen kezdték a sulit, 20-an meg mar egy hetes vakacio? :D


Mikor a Katiek jottek, hajnalban mentem ertuk ki, eloszor volt olyan, hogy ures varos, lehetett haladni, ablak-e, mint otthon a meleg nyari estéken a nem boduletesen forro hanem langyos de husito levego csapott befelé... az egy elmeny volt. Aztan vartam egy orat a repteren rajuk, de ez mar mas kérdés, visszafele meg mar vilagosban dugoban alltunk ismét.

Aztan azota olyan is volt, hogy homokvihar. Nem brutalis, de azert arra pont eleg, hogy megemlitsem, kamionok km hosszan leallitva az autopalya szelen, vagy araszolnak... Majd 50 km-rel arrebb semmi.


Ketto dolog maradt hatra, az egyik a teveracs :D Angliaban a bizonyos helyeken a kisebb mellekutakon a nagy nagy legeloket elvalaszto keriteseknel levo kapu helyen egy olyan felulet volt kialakitva, hogy vizszintes tengelyen, haladasi iranyra merolegesen femhengerek voltak egymastol kello tavolsagban lefektetve egy 1-2 m szeles csikban. Mintha gyurofa lett volna keresztbe teve fembol tobb is, es ezek olyan messze voltak egymastol, hogy egy allat, egy birka, egy tehen ha ralep, megpordul a "gyurofa" a laba pedig pont becsuszik a résbe, lenye a lenyeg, nem tud megszokni a teruletrol. Az autokkal viszont lazan at lehet gurulni. Na itt ugyanilyen van, csak a tevék ellen :D na jo nem tudom hogy ez komoly-e, de ugyanilyen tema, csak en teveracsnak hivom.

 
ilyesmi

Kozlekedéshez és a hangulatomhoz tarotzik még, hogy van egyetlen egy radioado, amiben angolul beszelnek, nagyrészt. Pinktol a "miles in Budapest" c. szamon at a queenig minden van benne, valamifele tema szerint mennek a delutanok, volt mar egesz jo veretosebb, deepesebb, vagy botrany hip-hop mufaju delutani musor is.,




Jelentem egy masik bejegyzéshez sincs ennyi jegyzet, mint ehhezvolt. :D

A temahoz tartozo 31 kép itt tekintheto meg kulon galeriaban.