2015. április 9., csütörtök

skót-túra 2/3 Stirling, Trossachs

Skot turank bevezetoje es elso része kattintas utan elerheto.

A masodik napi program már kesobb, 7-es ébresztovel indult, aznapra Stirling varosának környéke, valamint a Loch Lochmond & Trossachs nemzeti park nehany helszíne volt betervezve. Miért középfölde? (Gyuruk ura utan szabadon) Van ugye skót felföld (Highland), és van alsó skót felföld,  vagy skot alfold? ahogy vesszuk, a ketto kozitt levo kozepso részen kalandoztunk, ha még egy kicsit tovább mentunk volna északra, már a skot felfold tajain kalandoztunk volna. Node jön még kutyára teherauto! :D

Ami jo volt: egesz nap a nap hol kisutott, hol elment, de nem esett. De ahogy mar korabban emlitettem: a valtozekony idojaras miatt nem a jo idot varjuk, hanem elindulunk, aztan ha jo lesz nap kozben az ido, akkor orulunk, maskulonben nem mennénk sehova. :D

Masodik napi, 290km-es kör programja tehát:

A hotelben az angol reggelinek en orultem, Judit kevésbe, nem eletunk legjobb minoségu dolgait raktak oda elénk, dehat egynek elment, az arban benne volt. A hotelben botrányos volt a víznyomas, ezt ellensulyozvan a reggelinel volt egy holgy, aki olyan helységeket ismer, mint : Satoraljaujhely, vagy Hajduszoboszlo, szoval nem csak a Jonapot/Viszontlatasra komboval akart minket megvigyorgatni. A férje mo-n utazgatott mar sokat mert vmi fuvos zenekarral jatszik, ő is rengetegszer elkiserte, Aprilisban is megy majd megint. Fura volt egy kulfoldivel találkozni, akinek van fogalma a magyar vidékről. Le is forditottam neki a satoraljaujhelyt rogvest. ("The bottom of the tent is a new place" :D)

Stirlingben a Holy Rude templommal inditottunk

Majd a vár irányába haladtunk tovább, érdekesmodon egy részét lehet látogatni belepo nelkul is. Furcsa, hogy kozelrol abszolut nem mutat kulonosebben.

Stirling egy utcája

korhaz a templomkertben

templomkertbol a vár/kastély

várárok

turistak

A kastelytol az un Oreghidhoz (Old Bridge) mentunk, stratégia jelentoségu helyszin volt ez William Wallace idejében, amikor a skotok legyozték az angolokat az 1200-as években. A Mel Gibson féle rettenthetetlen c. filmben (amit a skot kirandulas utan hetfon neztunk ujra :D) az egyik csata epp ezt az utkozetet abrazolja.

Hatterben a Wallace emlékmu

Az Old Bridge után a William Wallace emlékmu kovetkezett, szintén egy hely, ahova fel lehetett mászni: elszor a parkolobol a varos melletti dombra, majd a dombteton allo epulet tetejere. Wallace nevet sokat hallhatta az ember: o volt skocia elso igazi allamferfija, a skot fuggetlenség elso nevesített képviseloje, hihetetlen nagy tiszteletnek orvend.

kilatas fentrol 1, hatterben Stirling várával

Ebben a folyokanyarulatban zajlott wallace hires es mar emlitett csatája

az emlekmu tobb emeletén tobbfele kiállítás

"Ideje h lejöttünk"

Ezt kovetoen jott a Dunblane catherdral, ahova azert nem birtunk bemenni, mert fenyes nappal kitettek egy tablat, hogy 12.30-tol 1.30ig zarva. mi meg 12.31-kor érkeztunk ha jol emlékszem....

A kovetkezo megallo a Doune castle volt, aki nez Tronok Harcát, az elonyben, ez az egyik helyszín, ahol rogzítették már a Deres/Winterfell váránál történteket.

Merész horgászat

Innen igencsak kacskaringos utanok, a nemzetipark teruletere nezve indultunk tovabb Aberfoyle, majd Trossachs iranyaba, utobbi helyszínrol lehetett volna menni hajokazni a Loch Katrine nevu tavon, de ezt kihagytuk, mert kiszamoltuk elore, hogy meddig kell egy kesobbi helyszinre megérkeznunk...

Találkoztunk az igazi oshonos skot felfoldi marhával, amely innen, a skot videkekrol indult vilaghodito utjara skandináviába és amerikába is.

"hihiihuuuhuii de nagy marha ez a skot marha" :D

én se voltam 3 honapja fodrasznal, de o se nagyon jar ugy latom. :D

havas hegycsúcsok 1

havas hegycsúcsok 2

Kilchurn  kastélya volt a kovetkezo tervezett megallo megálló: egy várrom egy félszigeten egy to partján, varázslatos környezetben. Na amikor megerkeztunk nem tunt annyira varazslatosnak. Megálltunk egy helyen az ut mellett, kerítést másztunk, baranylegelon baranysz.rt es tapsvezerlesu baranyokat kerulgetve setaltunk, hogy megnezzuk kozelebbrol Kilchurn romkastélyát, ami egy toba nyulo felszigeten helyezkedik el, de az idobeli kiszamoltság miatt nem tudtunk a rom kozvetlen kozelebe ferkozn, fordulnunk kellett es haladni tovabb.

A varazslatos kornyezet nem ezen a képen latszik, hanem a masik ketton ami kesobb jon :D

A kocsihoz visszajutva mentunk tovabb, megálltunk még 1 helyen, ahol nem adtam fel: egy ranezesre szaraz, gyakorlatilag viszont ingovanyos saras teruleten bokáig elmerulve, futva, ugrandozva, magamat osszecsapva sikerult a topartra leszambazni, es csinalni 1-2 fotot. :D Íme:

na ezért a képért meg kellett szenvednem

ha jobbkor megyunk, es kicsit tobbet pepecselek a képpel akár ilyen is lehetett volna :D

Nem volt még vége a napnak, terv szerint 17.00 elott kellett megérkezni a kovetkezo helyszínre: Inveraray castle. 16.45re sikerult is, mi voltunk az aznapi utolso latogatok. Downton Abbeyt  (sorozat) aki néz, az van elonyben, a sorozat nehany részét ebben a kastélyban forgatták. Hat ez valami elkepesztoen jol nezett ki. Beengedtek a kastelyba, szetneztunk, erdekes volt, ez az Argyll herceg, skot nemesi cím, a skociaba bevándorolt Campbell angolnormann nemzetiségnek a fejét illette meg az 1500as évek ota. :D (Persze azert stirlingben is van egy palota-kecojuk)

Aztan amikor kijottunk, jol hoppon maradtunk, miazhogy a kertbe nem lehet bemenni! Hathiszen 17.45ig nyitva van a kastely, most meg még csak 17.30! Es vettunk jegyet! Annyi ideig olalkodtunk a kert bejarata korul, hogy a szemelyzet egyik tagja (aki ott a napvegi ugyesbajos dolgaival pl szemet kivitel volt elfoglalva), odajott, megkérdezte, hogy mi a stajsz, van jegyunk? Van hát, na akkor beenged minket, majd beengedett. Ez a kastely iszonyat jol nezett ki, az volt az egyik olyan amire leginkabb vagytunk hogy lathassuk, ez volt a legmesszebb mindentol, es ez volt az, amit mas messzi helyzinekrol lemondtunk, mondvan hogy EZT viszont akkor tutira megnezzuk. Ezert is volt bennunk para, nehogy elkessunk. Node beszeljenek helyettem a képek.

Inveraray castle belulrol:

Es kivulrol:

Amikor ezzel megvoltunk, lenyugodtunk, oke, megvolt a nap fenypontja, nem kell aggodni, komotosan indultunk meg az uton délfelé, a Loch Lochmond tó (skocia legnagyobb tava) partján folytattuk utunkat. Viszont mivel kellokepp megeheztunk, egy ut szeli, találo RFC azaz real food cafge nevu utmenti etteremben kajaltunk egyet: A gyrosétteremnél lassabb, a rendes étteremhez nezve kevésbe puccos, kutyakat be lehetett vinni, hatizsakos turazokkal eppugy találkoztunk mint kenyer+sultkrumpli kombot kajáló idüs skot hazasparral. Judit betolt egy oriasi fish&chipset (kinevezte kedvenc itteni kajájának), én meg (meglepo modon) egy chicken burgert burkoltam.

méretes....
A 2011 husvétján norvégián látottakhoz haosnlo tájakon folytattuk utunkat, Luss telepulese volt a kovetkezo megálló.

Skódia kozepe eleg erdekes, a felso "bumszlit" es az also vidékeket het folyo a Forth es a Clyde torolatának vidéke választja el, mindket folyo torkolata a partmenti szigetek koze es a sazrazfoldbe benyulo dolog. Elobbi Stirling folyoja, utobbi Glasgowé.  Miért mondom ezt?

Mert majdnem sötétben érkeztunk meg az aznapi utolso megállóhoz: Dumbarton Castle. Egy Elvileg folyotorkolat  - gyakorlatban tengeri obol partjan allo sziklan levo kastely.

Na itt mar normalis sajat fotot nemigen tudtam csinalni, de azert probalkoztam, olyan sz.r lett hogy inkabb hagyjuk is.

Nem volt más hátra, nyomás a hotel, Paisley nevu telepulesen, Glasgow repterének kozeleben szalltunk meg, ahova este 9-10 kozott érkeztunk meg, ismét hullafáradtan. De itt la. nem volt problémás a viznyomás. :D

Az masodik nap valogatott képeit itt találod. (ismét 73 kép)

Az utazo toltoszett egy része (ugye volt nalunk 2 telefon amit hasznalunk, 2 rendes otthoni szamainkkal, 1 az autoban - media center :D [ez a régi narancssárga nokiám],de a bizti kedvéért vittunk egy tabletet és egy laptopot is. Szoval minden nincs is rajta. Autostöltö, meg a naviként használt telefonhoz a potaksi szintén nincs lefotozva. :D)