2015. március 8., vasárnap

foci, ManUtd, StJames-park

Rengeteget agyaltam, hogy megirjam-e ezt a postot most, hulla vagyok, ma este (marc 4 szerda) voltam meccsen, de ugy voltam vele, h  le kell irni a lenyeget, mert most friss az elmeny, aztan hogy kozzeteve mikor lesz, azt még nem tudom. (haha 15 percet foglalkoztam vele, majd hetvegen fejeztem be) Biztos beleirok majd még 1-2 dolgot ami kesobb jut eszembe. :D Aki esetleg a francia elsőosztályban tapasztaltakra kíváncsi, az ide kattintson az időutazáshoz. :D (2011 március 13...), ekkor voltam utoljara focimeccsen. Nem egyszer voltam kint a népstadionban is kb 2 éve, de végigpofáztuk az egészet Endrével, az se maradt meg hogy ki játszott.


Nem vagyok focibuzi.  Es mivel ez igy van, itt most 1 dolog nem lesz, reszletes elemzes, meg omladozas a kezdo 22 férfiről. Lesz viszont arrol szo, hogy miert is vettem én jegyet, milyen volt a stadionlátogatás vasárnap, és hogy milyen volt az élménynek az a része a meccsen, amire nem volt ott se a mastercard, se a visa electron, de még a céges amex kártya sem. :D

Évi eszembejuttatta az egyik kedvenc belga szamat a tarsasagnak 

Altalanos/gimis koromban neztem mindig jobban meccseket, BL-t, manapság már nemnagyon, de amikor néztem mindig az angol focit preferaltam, EB/VB esetén mostanság is mindig nekik szurkolok, ez még régről megmaradt. Akkortájt, amikor a Manutd nyerte a 98/99-es BL döntőt, Alan Shearer még aktív volt, Wayne Rooney meg még nem nagyon. Nem most volt, de már akkor arra gondoltam, hogy egyszer dejó lenne majd valami igazi, fasza meccset valahol Angliában látni. Ha jatszana az altalam preferált ManUtd, az persze csak fokozná az élményt. Apuval lett volna igazaból a legjobb beulni egy ilyesmi rangadóra, sajna ez most nelküle jött össze, de fogunk mi még majd meccset nezni valahol kulfoldon egyutt, en biztos vagyok benne. :) Szoval nem meglepo, hogy mikor megjöttem, egyből rááltam az nufc honlapjára, hogy nézzem hogy mikor kivel játszanak, és hogy mi a szisztéma a jegyvásárlást illetően, folyamatosan nézegettem, mígnem a eljött a nagy nap, megnyitottak a jegyértékesítést kb 1 honapja a mai meccsre, en aznap megvettem a jegyemet.

Shearer az arc, aki korul minden forog a newcastlei focicsapat torteneteben. O dontotte meg a korabbi Milburn rekordjait, rekorder, etalon, miegymas. Es tok jo volt, hogy ez egy olyan focista, akivel kapcsolatban kepben vagyok.

Alan Shearer

Bent a cégnél 1-2 kollega magyarázott, hogy erre kizárt hogy jegyet lehet majd kapni (tuol nagy derbi ahhoz), hat erre racafoltam. Más azt mondta hogy ő már nem jár focimeccset nézni (amiota ilyen szar a newcastle szinvonala...) Egy pár magyar csapat azert orulne ennek a "szar" színvonalnak, az biztos. Na a jegyvásárlás nem ment egyszeruen. Venni kellett egy eves membershipet (még a meccs elotti nap is csak a tagoknak arultak a jegyet), majd a jegyet, mindkettot levélben tervezték kiküldeni. Eddig oké volt, neten ledealeltem, kifizettem, jott a probéma. Mar a masodik hotelben laktam, mar tudtam az uj cimem, de nem tudtam h mikor koltozok. Kihozta a jegyet 3 nap alatt a posta a hotelbe, a tagsagit viszont nem. Kezdtem aggodni, telefonalgattam, azt hazudtak, hogy ok azt is a hotelbe kuldték (ami nem lehetett igaz, mert elcsesztem es nem irtam at a cimet - ami eredetileg a kesobbi majdani cimem volt), de sztem fusi volt, mert onnan hogy rajuktelefonaltam, 3 napra ra megjott a tagsagi is. A lenyeg hogy minden osszeallt.


Tehát már a városnézések alkalmával kiemelt figyelem övezte a szemeben a város stadionját, amely a St James parkban van. Mennyire a varoskozponttol? Olyan mintha a Vörösmarty térről elgyalogolnátok az astoriára, és ott lenne egy stadion. (Kicsit alma körtével, de mindegy, belvarosi kornyezetben van a stadion, az a lenyeg :D)


A stadiont metroval megközelítve minden fekete-fehér csíkos, elképesztő már a peron is a metroállomáson,  mindenhonnan sugárzik a büszkeség, hogy ez a csapat itt jatszik.


52405 fős befogadóképességű a helyszín, érdekes, hogy az egyik oldali "magas lelátó" feloldalas, tehát egy L alakban joval magasabb (A lenti kepeken is jol latszik majd, hogy a szemben levo oldalon joval alacsonyabb a lelátó), mint a tuloldalon, a stadion mellett lévő lakonegyedre vonatkozo muemlékvedelmi hablaty miatt nem engedték allitolag a '90es években, hogy az egesz stadion korul megépítsék a magas lelátot, így elég összvér megoldás született. Mikor eloszor arra jártam, már borsózott a hátam, jajj de jo lesz ide egy meccsre eljönni, már a stadiont lefotozni kivulrol is élményszámba ment. Neten láttam, hogy van stadionlatogatás - meccsen kivuli idopontban, igy gondoltam erre is benevezek, nem bantam meg. Nade beszeljenek helyettem a képek, és a képalairások.

sztem irtam már, hogy 30bol 29 idegen képtelen normális fotot csinalni...

A stadionlatogatas ugy nezett ki, hogy elotte neztunk 1-2 videot shearer goljairol, vicces volt egy 96/97es magyarországi felvételt látni, amin ott világít a háttérben, hogy kőbányai világos. :D A videok utan vegigvittek minket az osszes speci szektoron (ahonnan csak a kivaltsagosok nezik a meccseket), voltunk az oltozokben, sajtoszobában, es természetesen lent a pályán is.

A felülnézetben L-t formalo magasított rész kívülről

Sir Bobby Robson, akinek iranyitasa alatt a csapat fénykorát élte (a már emlitett shearerrel)

az utolso sorból
az utolso sorból 2


Volt alkalmunk a stadion magasitott részének 5-7. emeletein is nézelodni. Van egy szint (legfelul), ahol allitolag a premier league-ben kaphato legolcsobb apa-fia bérleteket lehet venni, és az egesz hely ilyen gyerekbarátra van kialakitva, hogy a kissracokkal is megszerettessék a meccsrejarast. Mi az hogy gyerekbarat? felmész lifttel, és van egy hatalmas terem, ahol bar, xboxok, tv-k, minden, tehat a gyerek xboxolhat, nezheti a meccset, meg csocsozhat, de ki is mehet a szekere leulni az utolso sorok egyikebol eloben nezni a meccset faterral. Fater meg persze vígan sorozhet a spanjaival amig elvan a gyerek.


mint egy hotelben


egy box belülről

A fenti hoteles képen vállalatok által bérelt boxok vannak. Tobb szinten, tobbféle színvonalon. Miről szol ez az egész? Azoknak a kivételezetteknek, akiknek ide sikerul bejutni, annak egy vasarnapot igy kell elkepzelni: 12kor kier a stadionba, 3ig kaja korlatlanul, ott a boxban bekeszitve, folyamatosan szervirozva, piat is hozzak amit rendel. 3tol meccs kihuppan a lenti képen levo igencsak kenyelmes szekek egyikebe, felidoban tovabb tolhatja az arcaba a dolgokat, meg meccs utan is ott sorozhet. Allitolag az ilyen meccses boxos "bulik" este 7-8 felé szoktak végzodni, illetőleg akkor indulnak el mashova kocsmazni a stadionbol. Vannak kisebb es nagyobb boxok, vannak olyan reszek ahol konkret nagy termekben van a kaja felszolgalva, es ezek a termek nem neznek kozvetlenul a palyara.. A fenti boxos kép egyik fala kozvetlenul a szekekre es a palyara nez. Jo szar lehet innen nezni a meccset. Aki ilyen helyre perkalva akar jegyet venni, az felkotheti a gatyat: 50ezer angol font egy kis box egy szezonra, kajával. Pia nélkül. cöhh. Ha valakinek elég egy szolo hely az ettermes kajalos részen, egy hellyel a palyaranezoen, az mar kijon 10-15 ezer fontbol kijon évente. Szinte ingyen van. Nem tudom hogy milyen arak lehetnek Manchesterben, vagy Barcelonában, de ez durva.


A stadionban hetkoznapokon 250en, meccsnapokon 3ezren dolgoznak.


Meccsvégi interju is lehetne :D


A latogatok is dupla sorba rendezodve vonultak ki a palyara, mint két csapat


 öltöző

A hazai csapat oltozoje, ahol meccs utan minden alkalommal pizza es sör a menu, mert allitolag az kell a fasza regeneralodas megkezdéséhez.  Az automata zuhanyzokban meg kézkorzesekkel (tudjatok mint az okosteven) lehet - nem elinditani a vizet, hanem - a vizhomersekletet szabalyozni. Szegeny focista élet. :D Érdekesmod a vendég oltozo az egy kis lyuk, kenyelmetlen szar padokkal, es szukos hellyel. Olyan sz.r hogy le se fotoztam.


 panorámakép a pályán

 A palyan levo fuvet minden évben cserélik, de azert egész évben mesterséges napfénnyel szoliztatják, ezen ontozoszeru eszkozoket lehet latni ezen a képen, meg a fentieken is egy par helyen. Ezek a fura izek amik a palyan vannak. Vicces kiirva a palya szelen, h "ne lepj a fure".

vendég kispad

A kispadokrol csak annyit, hogy a hazai futott, a vendég kispadhoz viszont allitolag nem ért el a 220V, igy azokat "sajnos nem tudtak" futhetore kialakitani. A stadionban és a meccsen készített tobbszáz képből 71et valogattam ki, első fele a stadion és környéke, masodik fele pedig a mecss, ezen a linken érhetitek el őket, már ha érdekelnek kicsit bövebben.



sajtószoba

Naszoval aztan megvolt az az eves tagsagi dij, meg a jegy is, is elérkezett a marcius 4 szerda, a meccs napja.  Szépen lassan otthonrol elslattyogtam a stadionba, 26 réteget magamra oltve elotte, mondom tuti biztos, hogy sz.rrá fogok fagyni. Kb 19-re mar a stadionban voltam a helyemen gondolkoztam azon, hogy hogyan kellene a haromlabut beloni, hogy egy normalis képet csinaljak, amin en is rajta leszek, meg a stadion is. :D Eleinte elég szellos volt a nép.


Azonban kb 19.40-re így nezett ki a helyszin, 19.45kor kezdodott a meccs. Az 52 ezres stadionba elvileg 49802 jegyet adtak el. Na azt ~2e ures helyet en nemigen fedeztem fel sehol. Ranezesre teljesen tomve volt az egesz. Brutal.



Milyen helyen ultem? Kb 8. sor kornyéke, a vendég kispadtól kicsit balra, feljebb, turheto ralatassal a palyara, nem éreztem azt, hogy egy szintben ulnék a jatekosokkal, viszont nem is volt tv kozvetites jellegu a dolog, a riporterek, tvkamerak még joval hatrebb feljebb voltak nalam. Szamomra az volt a lenyeg, mikor a jegyet vettem, h ne alapvonal mogotti hely legyen, és ne a palyaval egy szintben uljek, szoval ez a kivansagom teljesult.


Johetne itt most egy jo nagy elemzes a jatekrol, a latottakrol, meg arrol, hogy mi a kulonbség a magyar focihoz kepest, de ezt inkabb hagyjuk is. Az egypasszos atom iram, ritmusvaltasok, felporgetesek, stb, ahh, hagyjuk is. Nem mondom, hogy halal izgalmas meccs volt, de amikor tortent valami, akkor hipphopp, ahogy a nyugati fociban szokás. Mi a kulonbség a magyar stadionokhoz kepest? Az uj fradistadionban nem voltam, így passzolom, leirnam azt, ami viszont nagyon tetszett. Itt mindenki focibuzi, a stadion 99%-a megrogzott NCL fan, salakkal, polokkal, talpig fekete-feherben rengetegen. Nincs futopalya a jatekter és a lelatok kozott, az elso sor gyakorlatilag az oldalvonalon ul szinte. Minden iszonyatosan kozel van, hatalmas élmény. A mellettem ulok bekiakalasaibol leginkabb a fuck (u-val természetesen) -ot tudtam értelmezni, de szidtak ezek a birot, rooney-t, mindenkit aki labdabaert. De ugy, hogy hiszem, hogy ha nem is ertik lent a palyan, az ordibalas, be-behallatszhat. Iszonyat kozel van minden.


Elmeny volt hallgatni, hogy hogyan neznek az angolok meccset, pedig a B kozep szektoranak kozelebeen sem voltam. (Apropo a vendég szektor szurkoloi sokkal aktivabban nyomták az orjongos szurkolast, mint az itthoniak). Elmeny volt, ahogy egy-egy jo hazai mozdulatnal egy emberkent tapsolt a stadion, mig nem 1-1 eladott passznal 1 emberként futyult. Mindenki megkapta a kritikat, tegyen akar jot, akár rosszat. Szoval a hangulat, a hangulat az nagyon jo volt. Mi lett volna, ha egy olyan meccset latunk, amikor 4-3ra nyer a newcastle? :D

A jatek maga nem volt az az uristen szinvonal, viszonylag keves helyzet, manchesteri foleny, a masodik felidoben nyomott egy darabig a ncl, de a manutd tobbszor eljutott a kapig, mégha nem is lotték szet az ellenfel kapujat. Volt itt kerem kopkodos kekeckedés a palyan, meg volt hereak utan visszaerkezo jatekos, akit allva tapsolt az egesz stadion tobb percen keresztul.


Félidoben ilyen fociteke baromság verseny, meg persze a 923 szulinapos beolvasása a hangosbemondóba


Akit a keret, meg a jatekosok érdekelnének, az nyugodtan nezzen utana, volt Rooney, Cissé, Krul, meg még sorolhatnám, a vége 0-1 lett, a gol majdnem a legvégén szuletett, aminek hatasara a fél stadion a lefujas elott el is indult haza, mert bejott a papirforma, az emberek a 0-0-lal szerintem már kibekultek volna, mert mostanság a ncl a tabella kozepet erositi. 10-11 hely kornyéke.



Nincs bejegyzes idojaras nelkul: a meccs elott arra gondoltam, hogy mi a sz.rnak oltoztem en igy be? Felidoben eljutottam oda, hogy hát, lassan azt kell hogy mondjam nincs melegem. A végén meg orultem neki, hogy ez nem egy olyan meccs, ahol még 2x15 perc hosszabbitas kovetkezik, nagyon nem volt mar melegem. Aztan a hazauton amugy bemelegedtem, mikor mar nem egy helyben kellett ulni.

Hompolygo embertomeg a meccs utan mindenfelé a városban


Tehat a fotok  itt. Az egész hatalmas élmény volt, egy álmom vált valora, még igy is, hogy nem egy bitang jo meccset fogtam ki. Angliaban neztem meg egy bajnokit, nagyon régen elképezltem már ezt egyszer. A hangulat pedig igyis nagyon jo volt, akit kicsit is erdekel a foci (vagy esetleg nalam jobban - nem nehez :D), az ne hagyja ki, ha lesz egyszer hasonlora lehetosege. A Manutd erkezese elotti nap kezdték arulni a marc 22.-ei arsenal vendégeskedésével kovetkezo meccsre a jegyeket, 2 napig eroteljesen morfondiroztam, hogy mi legyen, de van itt még azert sok neznivalo, ugyhogy leszavaztam mahamban a dolgot, de ha valaki idejonne es azt akarna hogy elkiserjem, nem lenne nehez rabeszelni, szivesen mennék. Nomeg ha itt lennék mondjuk 1 évig minimum, akkor tuti nem ez manutd lett volna az egyetlen meccs, amire kilatogatok. Jó volt na, élmény volt, nem bántam meg.

Operativ info: a blogot kommentelni nyugodtan lehet, akár itt lent (google mailcim kell hozza), akár facebookon, akár privátban. Várom a visszajelzéseket, hideget-meleget, barkinek barmilyen véleménye, vagy kozlendője van, csak bátran. Többektől kaptam mar visszajelzést, van aki azt nyomja hogy tul hosszuak a bejegyzesek, van aki pedig felolvas a munkahelyén, van aki biztat hogy lehet hosszabb is, mindenkinek megfelelni biztos nem fog, de kivancsi vagyok a velemenyetekre. Uh tessék nyugodtan barmire reagalni ;) Feliratkozni is lehet amugy itt a jobb szelen valahol. :D