2015. március 10., kedd

(tömeg)közlekedés

Az autokrol mar volt szo, ebben a bejegyzésben még érinteni fogjuk őket, de előtte azonban essék nehany szo arrol a témáról, amit talán már a legrégebben kezdtem el előkészíteni, talán még az első héten. Tömegközlekedés Newcastleben, avagy busz-metro, villamos az nincs. Na meg a vonat. A vonatos elmenyek miatt kellett sokaig varni erre a bejegyzesre. :D

Taxis kitérő: a reptérről 18 fontért hozott be, 13 km, a ket hotel kozotti koltozesnel fényes nappal kb 5 font ha jol emlekszem, 3.5 km-es távért. Erről ennyi elég is volt.

Naszóval a buszok. Itt nem ugy van, mint otthon, hogy van egy buszos cég (BKV/BKK), aztan az mindent szolgáltat: Van 3 kulonbozo vallalat, GoNorthEast, Arriva, StageCoach. Mindegyik uzemeltet x vonalat osszevissza a városban. Ha az egyikre veszunk egy heti vagy havi berletet, akkor az a masik vallalat vonalaira nem lesz jo, tehat elore jol meg kell fontolni, h mit vesz az ember. Egy Nexus nemtudoménki az egész halozat felett allo szervezet, ők gyartjak a megallokat, menetrendeket, nekik van neten utvonaltervezojuk (amin minden kozl eszkozre lehet keresni: metro, busz, vonat, komp, stb).

Egy példány emeletes busz a sokféléből

nna még1! :D

Heti berlet buszon valtva 12.8 font, havi fajlagosan olcsobb, nem buszon valtva valamivel szintén, de fenykep kell hozza. Vonaljegy buszon 2.3 font, ami durva, viszont szerintem lehet venni szakaszra is, de annyit nem buszoztam berlet nelkul, hogy ezt kitapasztaljam, h mukodik. Ha az ember nexusos bérletet vesz (Network One ticket), akkor az joval dragabb, zonás, amivel mindent használhat, azok hasonlítanak az otthon BPn jeleleg érvényben levo berletekbe. (A teljes városra havonta 91, évente 180 font a teljes áru...) Van persze chipes téma is, elore feltoltott kartya, és erintgeted a buszra valo felszallasnal, aztan levon valamennyit. Ezekert az arakert viszont minden ugy jar mint az oramu, raadasul surun, és nemigen tapasztaltam kimaradást.

 
Egy buszmegallo

A buszmegallok a zart oldala szinte mindig az ut felé esik. Logikus, nem? Az emberek meg sorakoznak a buszra valo felszallas elott. Es ha senki nem inti le a buszt, az rohadtul nem fog megallni, hiaba allsz feszesen az utpadkán, hogy te itt most felszallsz. A megallok és a menetrend is erdekes, sok helyen nem megallolista van, hanem szepen le van irva, hogy a busz mely utvonalakon, hogyan halad. Tortem a fejem 1-2 alkalommal mire rajottem, h mi a szisztema.



Apropo felszallas: vannak lapos és hosszu buszok, meg emeletesek, ajto az viszont mindegyiken csak elol. Felszallaskor a sofornél van egy total jol kialakitott "terminal", a kartyalehuzoval, aproadagoloval, stb, szoval olyan nagyon flottul nez ki az egesz, nem all neki a sofor az 5forintosnak megfelelo p-erméket keresgetni, stb... Jol ki van talalva. Menetkozben viszont felmenni az emeletes busz felso szintjére, na az egy embert probalo eletveszelyes feladat.

A buszokon a figyelmeztétések hangnemével sincs gond... "Mi aztan igazan nem akarjuk, hogy neked sokat kelljen fizetni véletlen ha nincs jegyed" // A busz néha hirtelen all meg, az egy jo indok kapaszkodni, stb. De amugy "varok a buszra" c. versiropalyazat gyerekeknek muvek is vannak kirakva itt ott. Poen.
Gondolom az nem ujdonsag, hogy itt mindenki a baloldalon kozlekedik, igy a buszok is. :D De hogy még a mozgolepcsok is igy vannak beallitva? Na ez mar tobb a soknál. Mentségukre valjon h találkoztam már olyan hellyel, ahol a jobboldali volt az elorehalado sáv. :D Azt meg mar hagyjuk is, h az emberek viszont akkor már miért nem allnak a mozgolepcso bal oldalara - annak rendje is modja szerint? Hol itt a kovetkezetesség? Na jobb-bal, ez erdekelt, ennek utanaolvastam, hogy miert ez a baloldali baromság egyebkent, és mivel fogadok hogy nem sokan vannak ezzel tisztaban, gondoltam megosztom a dolgot a veletek.
 
"A világ lakosságának kb. 34%-a vezet a bal oldalon, és 66%-a a jobb oldalon. Az utak hosszának arányában 28% a bal oldali, 72% a jobb oldali közlekedésre épült, annak ellenére, hogy szinte az egész világon az 1700-as évekig bal oldali közlekedés volt, mivel akkor ez tűnt ésszerűbbnek a jobbkezesek számára.

A feljegyzések szerint az ókori Rómában bal oldali közlekedés volt. Ennek pontos oka nem ismert, de feltehetően arra vezethető vissza, hogy az ókorban a lakók rendszeresen magukkal hordták fegyvereiket, elsősorban kardjukat. Mivel az emberek nagy többsége jobbkezes, ezért biztonságosabbnak érezte, ha egy ismeretlennel szemben a bal oldalon halad, így a rosszindulattal felé közeledőre gyorsabban ránthatta kardját.

Más magyarázat szerint (Parkinson törvénye/A káderezés): „Ha a kardot jobb kézzel forgatták, akkor a hüvelyt bal oldalon kellett viselni. Baloldalt viselt kardhüvellyel azonban fizikailag lehetetlen jobbról felülni a lóra. ... Ha viszont az ember bal oldalról száll lóra, akkor a lovat az út bal szélére vezeti, hogy felszállás közben ne akadályozza a forgalmat” – ezért természetes, hogy elindulása után is bal oldalon közlekedik.

A bal oldali közlekedés főleg a Brit-szigetek területén honosodott meg, ahol ez a jobbkezes kardhasználat mellett a lovagi tornák alkalmával lezajlott lándzsás bajvívásra is visszavezethető, mellyel szintén jobb felől tartva küzdöttek meg. Ennek köszönhető, hogy a bal oldali közlekedés a világon elsősorban az egykori brit gyarmati területeken alakult ki, például Ausztráliában vagy Hongkongban. A gyarmatosítás előtti Keleten szintén ez volt a gyakorlat."
 

Ez tok logikus. De akkor miert tertunk at a jobbosra egy csomo helyen?

"A középkorban a hintók, szekerek szintén bal oldalra tértek ki, ha velük szembe jött valami. A gyalogosok a járdával nem rendelkező utakon a járművekkel szemben, az út jobb oldalán közlekedtek. A nagy francia forradalom idején szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon halad: a szegények a jobb oldalon, a ribillió ellenfelei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Így nem csoda, hogy Napóleon a közlekedés megváltoztatása mellett döntött. Rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott az is, hogy ő maga balkezes volt. Napóleon fél Európát elfoglalta, és ezekben az országokban bevezette a jobb oldali közlekedést. Az országutak gyakorlatilag egy kocsi elhaladásához elegendő, két keréknyom távolságnak megfelelő szélességűek voltak, így folyamatos kétirányú forgalomról nem lehetett beszélni, csupán arról, hogy találkozáskor a lassúbbnak merre kell kitérnie."

És mi volt Magyarországon?

"A közúti közlekedésben sem volt egységes szabály, az egyes országokban egymástól eltérő hajtási irányok voltak. Az 1930-as évek második felében a környező országokban már bevezették a jobboldali hajtási irányt; Ausztriában 1938. szeptember 19-től, Csehszlovákiában 1939 május 1-től tértek át a jobboldali közlekedésre. A hazai újságok elszigetelődést, az idegenforgalom visszaesését jósolták, amennyiben nem változtatjuk meg a hajtási irányt.

A közlekedési kormányzat 1939 júniusában döntött a jobboldali közlekedésre való áttérésről. A második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották. Az 1941. június 26-án kiadott 187 000/1941-es BM rendelet kimondta, hogy az áttérést két lépésben kell végrehajtani. Július 6-án hajnali három órakor Budapest és környékének kivételével az egész országban, november 9-én hajnali 3-órakor pedig Budapesten és környékén tértek át a jobboldali közlekedésre. Az előmunkálatok már áprilisban elkezdődtek. A rádióban figyelmeztették a hallgatóságot az áttérésre, az újságokban tájékoztató cikkek jelentek meg. Az iskolákban tanították a gyerekeket az új közlekedési rendre. Budapest környékén július 6-ától a kijelölt határon útburkolati jelekkel, táblákkal terelték a járműveket a megfelelő sávokba. Budapesten a közlekedési vállalatok és a hatóság is felkészült a váltásra. November 8-án 23 órakor leállt a tömegközlekedés és hajnali 3-óráig a szükséges műszaki átalakításokat elvégezték. Az előkészületek és a szervezés sikeres volt, a baleseti statisztika alig romlott. 1941. november 9-én hajnal 3 órától hazánkban jobboldali közúti közlekedés van."


 Tovabbi info, akit érdekel a téma itt és itt.
Metro

Newcastleben alias HÉV. (Tudja mindenki, helyi érdekeltségű vasut, avagy suburban railway. Vagy a parizsi RER - hivjuk ahogy akarjuk). Az biztos, hogy itt nclben van egy vonatszeru valami, amit a varosban kb ket vonalon kb 3-3 megallo erejeig a fold ala bujtattak, es elnevezték metronak. Egy masik blogon azt olvastam hogy a metro itt elmegy minden vidéki telepulesre. Ez is egy megkozelites, en jot rohogtem rajta. :D



Tuti vandálmentes automaták az aluljároban, ami olyan mintha furdoszobaba valo jarolappal lenne kirakva. Nagyon logikus szoftverrel, pofonegyszeruen hasznalhato, spanyolul is tud, magyarul nyilvan nem.

Ilyesmi ki és beengedokapuk szinte mindenhol, minimalis kaller felugyelettel

 
Na ez egy mozgolepcso, ahogy latjatok, lefelé jobbrol! miaf*sz! :D

2 vonal newcastleben es korul, amely végigjarja az agglomeraciot, mindketto keresztezi saját magát, és leír egy nagy kört. Nem egyszeru a Monument kozponti megalloban allva elsore kisakkozni, hogy melyik metro, melyik irany, melyik peron. Olyan mintha a deakon a 3as metrora barmelyik iranyban fel lehetne szallni az ujpest kozponthoz, csak ha kobanya felé megyunk, akkor korbejarjuk még tolnát, baranyát, visszajovunk egyszer a deak térre, és vegul csak eljutunk valahogy ujpestre.
 
a design az rendben, a monumentnel van newcastle deak tere.

sarga-fekete

kivul

 belul

belul 2: a metro végében le lehet ulni, és szemlélni a tajat amit elhagyunk / ahova erkezunk - mivel ugye nem a fold alatt megy a  vonal jelentős részén. feltéve ha ilyen kis kapucnis k*csögök nem foglalják el a jo helyeket. :D

de ha nem foglaljak el, akkor ki is lehet latni a szutykos uvegen

ilyesmi

méginkabb kivulrol

north shields "megallo"

Apropo sokadszor, sajat metro hid is van, méghozza a II Queen Elizabeth Metro bridge. Kék. Már szerintem szerepelt, na de akkor itt egy kép rola. Itt a metro nem a folyo alatt megy, hanem felette. 


Ami még metros téma, és itt jol mukodik, nalunk viszont szarul, hogy itt tenyleg van egy halom P+R parkolohaz, mindenfelé ahogy kozeledunk a varoshoz, ezt autobol és a metorol szemlelve is tapasztaltam, itt nem csak duma, hogy rakjuk le, és menjunk be metroval a varosba. Bár tény, hogy ez nem egy 2 millios hely, és teny az is, hogy az egesz belvaros setalhato, ahol raaadasul még tobb helyen is leszallhatunk. De azert itt egy jo kis mukodo rendszert lehet mukodes kozben megfigyelni. És a parkolohazak napkozben fullon.

Ha mar itt tartunk, autoval behajtani a belvarosba amugy is nehezkes, van jopar utca setaloutcasitva / csak buszok vaghatnak at rajtuk, autoval is lehet kinlodni, de az utak keresztmetszete azert eleg keskeny, szoval aki mindenaron at akarja szelni a varos autoval, az inkabb dugora keszulhet => minden osszejatszik a P+R-hez. Mit kellene otthon? Jol megsétaloutcasitani mindent a nagykoruton belul, aztan egybol tomeg lenne minden eszkozon ami azon belulre tart! :D:D:D (na jo ez persze csak vicc volt). Parkolasi dijak varosban zonas téma, belváros szélén kb 1.5 font egy óra.

Van am itt Ferry is ami itt gyalogoskomp ezesetben.  Erre is jo a 3 zonas metrobérlet, nomeg a Network One mindenesbérlet, egy North es South shields kozotti hajojarat, a Tyne folyo ket oldalat koti ossze a tergerbe torteno torkolattol nem tul messze. Es autoval? Hat hid az nincs. Mi az ami van? Tyne-tunnel, azaz alagut, ami penzes, ezt még mindig masszivan elkerultem (mentem a zold tyne hidon bent newcastleben), de ha egyszer megtapasztalom hogy milyen az alagut, majd beszamolok. :)

Egy gyalogoshid a feher hajoallomashoz ami a kepen a hid mogott van

Egy gyalogoskomp 


Egy olyan komp kikotve, amit nem kotoznek ki jo magyar balatoni modra, hanem szepen porgetik a motort valami minimal fordulaton vegig, amig mindenki le és felszall. Ami nem 2 perc. Csomoan jegyet vesznek, legalabb 15-20 perc egy lefelszallas egyutt (annyi volt amikor ott voltam). Van péz lovéra, ez Anglia.

Vonat

Hat, errol a temarol nem sokat lehet elmondani, a képek magukért beszélnek, ketten mentunk kb 15 kmre szombaton (olcsobb nap) egeszaras jeggyel osszesen 15 fontbol kirandulni. Mindenkepp meg akartam nezni, hogy milyen is itt vonatozni, mégha egy ilyen rovid ut nem is adhat reprezentativ elmenyt a vasut egeszere vonatkozoan.

Na itt is pofonegyszeruen lehet automatas jegyet venni

Elorevaltval lehet olcsobb jegyeket is venni elvileg, olyan ez, mint a repjegy, dehat honnan a francbol tudjam, hogy 2 het mulva hetvegen szakadni fog-e az eso? Sehonnan. Eredetileg Yorkba akartam vonatozni, de aztan mindenfele indokok miatt Durhamra esett a valasztas, legfokepp azert mert kozel van.

vasutallomas belulrol NCL

 kivulrol NCL

egy fene se tudja milyen vonat, mindenhol megall, ezzel mentunk Durham felé, dizelnek hangzott :D

ez meg egy angol TGV, ezzel nem mentunk sehova. :D

  
 Minden szeken foglalt kartya, rajta hogy honnan meddig van foglalva...

Egy utas
 
 A durhami vasutallomas bekaperspektivabol

 Endrét tuti érdeklik a vonatos képek, itt van a galériaban még par, persze más is megnézheti őket. :)

Mi van még? Az autos témát nem hagyhatom ki a kozlekedés címu bejegyzésből. Előzmények egy korabbi bejegyzésben, aki nem olvasta, annak itt - epp egy honappal ezelottrol.

Autók és a forgalomban tapasztaltak

Na ez az, amibol a varos meretehez kepest rengeteget latok. Hybridhajtasu autok, ehhez kialakitott parkolohelyekkel. De nem csak peugeot, meg ilyen franszia csodák, porsche, nissan, mindenféle.

 John, nagy a forgalom

 Sebaj, csapjunk rá egy tetőt, azon elfér a masik irány
 
 A gyalogosok meg majd megoldjak valahogy

A forgalomban regeteg furcsaság van. Keresztezodésnél lampanal allok. Belso sav balra és egyenesen, kulso jobbra és egyenesen. Szemben 1 darab sáv fogadja az egyenesen erkezoket... Emberek mit csinalnak? Mindenki aki balra, és egyenesen birka (vagy logika?) modjara a bal savban, aki jobbra kanyarodik, a jobb oldalon. (A jobbra jelenti itt az otthoni balra nagy ivbent, tehat a szemkozt erkezok keresztezodésével torténo lekanyarodast). Akkor most a felfestéssel, tablakkal van a gond, vagy az emberekkel?


Na ez MI? Rendesen a forgalmi savban allok a keresztezodes elott... 

Otvenharom helyen futottam mar bele kor alaku lakonegyedekbe, illetve szovevenyes lakonegyedi zsakutcakba, szoszerint futva, és autoval is, rohadt idegesito, hogy nincs mindenhol kiirva, hogy erre nem celszeru keresztulhaladni. Raadasul, mind ilyen "direktzsakositott" utcavegzodes, amikor ott ulsz az autoban a végén, ki tudnal fordulni, van aszfaltcsik, meg minden, aztan direkt el van torlaszolva... horror. 

Es ez? oke hogy ez egy felreeso utcaban van, szinte az erdoben, de ehhez hasonlo és ennel durvabb szukitesek mindenfelé nehezitik az autosok eletét.

De senki se nyomja felpaprikazottan, az is biztos. Mindenki halal nyugodtan tolja, elenyeszo esetben tapasztalok olyat, hogy valaki idegbol megeloz, mert siet. Ha 3 evig itt kocsikaznek, talán megszoknam egyszer es lenyugodnék en is.

Szerintem ebbol a tablabol lattam eddig a legtobbet, miota itt vagyok. Lehet ezert van mindenki igy lenyugodva?

Rengeteg a telepitett trafi, meroautoval 1x talalkoztam (1x vettem eszre?) vadul villogott mindenki mar egy km-rel elotte, és mikor odaértem lattam egy hatalmas rikito szinnel matricazott feher ford transitot... A hulye is kiszurja. Szoval nem az a sunyi trafizos eset allt fent.

Amikor kiszallok bazi idegesito hogy a combom surolja a kormanyt. En szegény.  (pedig ules lent, kormany fent, akkor is). A renault kenyelmesebb am! :D

Osszességében elmondhatom, hogy 1 honap varosi, és 400 km varoson kivuli kocsikazas utan ez a balos menetrend szokhato, bar ahhoz hogy a reflexeim vészhelyzet esetén a balos logika szerint gondolkodjanak, nem tudom mennyi idonek kellene eltelnie ilyen korulmenyek kozott. A korforgalmak a legviccesebbek, ha elso kijaraton akarsz tavozni, balra indexelsz bemenet elott es bemenetnel, ha egyenesen mesz at a korforgalmon, no index, ha a 3. kijaratot valasztod, akkor jobbraindex. Aztan hogy honnan fogja latni mindenki, hogy te hol hajtottal be (es hogy igy melyik neked a harmadik kijarat), az mar reszletkérdés. Rengeteg a 2savos korforgo, sokkal tobb, mint otthon.

 Ez milyen rendszam mar? :D Hogy miert hatulsarga elol feher, az passz. De lehet ezt mar emlitettem. Aki tudja megirhatja. :D

Irtam mar arrol, hogy mennyire latszik ezen az orszagon, hogy van zsé. Rengeteg a jobbnal jobb és ujabb auto, ha itt latsz mercit akkor altalaban nem egy ilyen ami itt a fenti kepen is van, hanem valami aktualis modell, vagy epp meg ami az elozo volt, de latszik az arcokon és az embereken, hogy a tizeneves jargany az itt egy bevandorlok altal tulajdonolt téma - nem pedig egy mindennapos angol dolog. Rengeteg a minicooper, mindenfele valtozatban, union jackes meg angol zaszlos tetovel, rengeteg a mindenfele porsche, jaguarok, stb. Szemezgessunk egy kicsit egyutt azokbol az alkalmakbol, amikor sikerult fotoznom.

 Amikor a bekoltoztem a kecoba, a garazsban vart az uj ceges verda. Hah. Nem találom a kulcsot. Viszont minden nap nezegethetem 2x, meg hetvegen is. Nem voltam még ugy lent a garazsban h ne lett volna ott. Az maskerdes, hogy a garazsnyito taviranyitom epp nem azt a garazst nyitja, ami elvileg ahhoz a lepcsohazhoz tartozna,ahol vagyok, dehat sebaj. :D A garazskapu itt is 3 napja gallyra van menve, lambo ide, vagy oda.

vannak családok akik a bogarakat szeretik

 vannak akik a mini coopereket

vannak akik az audikra eskusznek

vannak akik a BMW-kre!

 es van, akinek tok mindegy, csak német legyen. Bar ha a miniseket nezzuk, akkor azokat a bmwsekhez hozzacsaphatjuk ugye. Kar h mercis képem nincs, de sok helyen elofordul hasonlo szitu, nomeg porschevel is. Amikor meg CLA-t latok mindig rohogok.

 Aztan vannak olyanok is, akik pl a nissanra eskusznek. Amikor futva jartam ott, akkor még csak raméltem, h mire visszaerek fotozni ott lesz még a skyline is, de sajnos elmentek vele valahova elvezkedni.

Ez nem jelenti azt, h itt csak ilyen autok vannak, de az altalanos szinvonala/eletkora az autoparknak akkor is durva. Nehezen teszem magam tul rajta. No joccakát. :D

Jaaaaaaaes a legfontosabbat majdnem elfelejtettem. Mennyi a gazolaj? Itt, most: 1.149 angol font literenként. Nem egy kozel keleti arszinvonal.

A posthoz van 68 kép, ebben a galeriaban.