2016. március 25., péntek

Onboard - közlekedes 3/3

Onboard egy atlagos reggelen - Közlekedés 3/3
 A tema elso es masodik része a linkeket elerheto.

Végtelenszamu ferrarit, corvettet, maseratit, mustankot, camarot, meg mindent ide tudnek most posztolni, de egy ideo utan lealltam a fotozasukkal, annyira mindennapossa valt a dolog. Csak csorgatom a nyalam allandoan. Az biztos, itt vkinek minel kevesebb jegyu a rendszama, annal nagyobb ember annal jobban tele van lével. Kétjegyut 1x(!) lattam, de erdekes mod a legtobb ferrari 3 jegyu rendszammal szaladgal. Mintha 50-100 millio magyar forint kozott lenne az az osszeghatar, amilyen autoval rendelkezve megengedhetik maguknak a 3 szamjegyu rovidséget. :D (Ha mar valaki fel akarja nyomni oket kozlekedesi szabalysertesert, legalabb konnyu legyen megjegyezni! :D)

No ez egy olyanbejegyzes, aminek az alapotlete meg augusztusban megszuletett, keszitettem is hozza egy videot még szeptemberben, 10 GB-os file lett, a gepem behalt tole vagy 3x, sot, amikor felvettem, sajna akkor is az lett a vége, hogy a telefonon tulmelegedett es kikapcsolt, igy eppen nem sikerult teljes hosszaban megorokiteni, hogyan is nez ki a reggeli forgalom E/1-ben Dohaban, egy atlagos reggelen a Pearl-rol az Alshamal uton eszaki iranyba tartva, kulvarosi gyorsforgalmi utakon keresztul, a belvaros és a felhokarcolo-kerulet elkerulesevel.


Lelovom a poent, nincs poen, nincs csattano, gondoltam, hogy felveszek ala egy hangsavot es kommentalom, de errol letettem (tul idoigenyes lenne egy igazan f.sza vidit osszehozni), csupa olyan dolog lathato a kepeken, amit a blogban vegulis mar emlegettem: milyen autok, milyen forgalom, milyen hosszusagu piros lampak, milyen a kornyék, mennyi epitkezes, és meg hosszasan sorolhatnám. Szoval akit érdekel az ilyesmi, annak erdemes megnezni, aki a csattanot varja, annak nem biztos. :D Nekem mindenesetre iszonyat vicces vegignezni az elejen (autopalya elott) 10x, majd az autopalyara felkanyarodva 20x gyorsitasban, 4p 49 masodperc alatt hogyan lehet munkaba majdnem megérkezni... Hisz ahogy emlitettem, valos idoben nezve kp az utolso 3 perce maradt le, az amugy egyebkent forgalomtol fuggoen 50 perc és 1.5 óra közötti hosszuságu utnak.

Kar h nincs benne, mikor egy autopalyas balesetnel azt csinaljak, hogy le van zarva az egesz felpalya, aztan mindenkit leterelnek a sivatagba, majd 200m-rel arrebb vissza... :D

Oromtancot jarhatnék, hogy ezt a videot végre feltoltheto allapotba hoztam, ennek oromére a 10 GB-os nyers filet végre el is takarithatom a szamitogeprol, juhu! :D

De ha mar itt tartunk a kozlekedés temanal, megragadnam az alkalmat, hogy még 1-2 dolgot megemlitsek, aminek a temahoz koze lehet. :)

- Kezdjunk kozvetlenul még1 videoval, na ezt vegignezni nem erdemes, belehallgatni viszont mindenkepp, a naplementekor kovetkezo imára hivas az valami ilyesmi a rádioban, az egyetlen angolnyelvu csatornan, ahol egyebkent van hogy europai füllel is teljesen normalis, nyugati zene megy...

Remelem ez tenyleg az. De ha nem az, akkor az imara hivas vmi nagyon hasonlo. :D
"calling for sunset prayer".... Lemegy a nap, bemondjak angolul, hogy gyertek imadkozni, majd egy nyikorgos enekles kovetkezik 5 percen keresztul. Egy rendes nyugati temat kepviselo radioban...

-  Amirol nem lesz video, pedig akartam, az az, ahogy a hirek elejen a "3sorhosszunevumagassagosságaazemir"minden egyeb orszagot felkoszont a sajat nemzeti unnepeik alkalmabol a radioban (illetoleg beolvassak hogy udvozletet kuldi [igy volt ez aug 20-szal is, ezt irtam]!) na az még vicces elsore, nem csak en rohogtem rajta, Judit is.

A hirek az ugy kezdodik, hogy a 6 km hosszu nevu fogalmam sincs milyen nevu sejk gratulal x meg y orszagnak a nemzeti unnepuk alkalmabol. Majd az ugyanilyen hosszu nevu (talan ugyanez) sejk, gratulal a masik orszagnak, ugyanilyen apropobol. Majd megint. Majd megint. Majd megint. Volt egyszer, hogy negyed oraig soroltak, hogy a sejk mely (a vilagon barhol levo, bangladestol - antarktiszig) orszagok prime ministerjeinek kuldi udvozletét. Szinte szorol szora ugyanazzal am ondattal. Na jo, kettot cserélgetnek. Tragédia! Mikor ez lemegy, akkor a szalagcimeket kb 3 percben elmondják, és ennyi. Ennyi volt a hirek. 90% gratulaciok, 10% hirek. Ki érti ezt? Viszont vicces volt, mikro a gorog kollegaval mentunk egyszer autoval ebedelni, pont aug 20an, pont a deles hirek idejen ezzel kezdték, hogy hungary meg minden, gratulaciokat kuld a sejk, az Andreas egybol rohogott, meg boldog nemzeti unnepet kivant nekem, es kérdezte h mit unneplunk ma. ELmeseltem, aztan kellett 2 nap, még leesett, h a radiobol jott rá, hogy aug 20 az otthon unnepnap. :D

Az emir cimei a wikipedia alapjan...

Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani (1952–1972)
His Excellency Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani (1972–1977)
His Highness Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, The Crown Prince of Qatar(1977–1995)
His Highness Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, The Emir of Qatar (1995–2013)
His Highness Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, The Father Emir of Qatar (2013–Present)[70][71] 

- A GPS navigacio temaja mellett nem tudok elmenni, van itt tobb adalék is a temahoz. Namarmost a sokat megélt Lumiam az még az a tipusu Nokia (nem tudom h most hogy van), akinek a valaha Nokia tulajdonban volt "here.com" navigacios szoftver alanyi jogon, offline modban jar. Ez azt jelenti, hogy le lehet tolteni a terkepeket wifin a telefonnal, és akkor frankon fent van minden. Ez mind nagyon szépen hangzik, rengeteg helyen segitett mar. Egy bizonyos pontig (es errol lesz mindjart szo) tok jol mukodik, a here.com oldalra bejelentkezve kikeresek erdekes helyeket, lementem (korabban blogon latszott csillagozasok), majd a telefont szinkronizalom, és igy letolti a telon levo térképre is az erdekes helyeket. Namarmost ezzel két rohadt nagy gond van, kezdem azzal, amire itt Katarban jottem ra:

gepen angolul kikeresek valamit, lementem, a telefon meg frankon arab betukkel fogja tudni. tehat hiaba mentek le barmit gepen, ha nem tudom, hogy mi az amit a térképen ott talaltam meg, akkor nem fogom tudni kitalalni, mikor a telefonon nezem a lementett helyeket. ez ULTRAgaz, pl.: kikeresek egy ettermet neten, lementem a navin, de ha nem jegyzem meg h az kb melyik csillag a térképen, akkor cseszehetem, ugyanis a sok arab hablaty kozul fogalmam sem lesz... ez nem tul jo.

mielott a masodik pontra megyek, hagy oszlassak tévhitet, az emberek 90%-nak fogalma sincs errol: GPS navigaciohoz internetre nincs szukség, HA a térkép rajta van az eszkozon. Ezt hivjan offline navigacionak. A google maps nem ilyen, ott kell internet, nem azert, hogy a telefon kitalalja hol vagyunk (arra ott a beepitett gps vevo az eszkozben), hanem azert, hogy letoltse a terkepet (meg meg sok minden mast is). Nostehat ahogy fent irtam a Here navi azert jo lumian, mert offline, nem kell hozza internet.

Viszont a here.com-ot és a google maps-et osszehasonlitva megallapithato, hogy utobbin k.rvara sokkal jobban rajta van minden. nem a terképadatra gondolok, hanem mondjuk kinez az ember egy vizesest vagy erdekes helyet, akkor az valszeg interneten, a google maps-en be lesz jelolve, mint érdekes hely, nemcsak mint foldrajzi nev. a here.com-on viszont  lof.sz sincs, illetoleg elenyeszo. Mit lehet tenni, az ember az internet hasznalataval tud here.com-on keresgelni, és erdekes helyekre ratalalni, azokat bejelolni, lementeni. Namost igy meg is érkezunk am asik nagy problemajahoz:

Mivel az egy jo dolog, hogy offline, nem kell hozza internet = olcso, megvan a legnagyobb hatrany is, ha felkeszuletlenul, ad hoc jelleggel jut eszunkbe egy hely ahova mennenk de nemtudjuk hogy hol van, akkor cseszhetjuk, nem tudjuk megkeresni, mert a terkepen meg rohadtul nincs rajta ugyebar, ahogy irtam. Internet kellene hozza, hogy kereshessunk.

Es akkor meg is érkezunk a harmadik problemahoz: még ha van is netunk, felmegyunk wifire, vagy barmi, a Lumian levo Here navi progiban valami akkora rakas szar a kereso, hogy semmit nem talal meg. (Attol meg tekintsunk el, hogy lumian ha kikeresunk egy helyet, és ranyomunk h navigalj, akkor nyilik egy uj program, amire naphosszakat kell varni, és ha a telefont keszenletbe tesszunk, majd onnan visszavesszuk (mikor ugye meg akarnam nezni h na itt kell e jobbra menni), akkor visszaugrik a navibol a terkepes modba, be kell nyomni hogy vagigalj, majd a rossz helyrol (eredeti pozicio, ahol anno voltunk mikor eloszor letettem keszenletibe) ujratervez... ami megint egy fel nap, amikor mar kanyarodnom kellene. Ahh hagyjuk is.,)

Na szerintem ez epp eleg indok volt, hogy miert hasznaljam inkabb a google maps-et, ahol kell hozza net, de egy fasza hasznalhato szoftver, nagysagrendekkel jobb, kezelhetobb, hasznalhatobb, mint a here maps, sajnos ezt kell hogy mondjam. MElyik telefonon? Hat a BB Q5 annyira "kiraly" (egyetlen elonye szerintem) hogy fut rajta nehany androidos progi.... Szoval erre alltam ra. Na ez sem fenekig tejfel, BB letere nem fut rajta minden, ami android, igy felhasznaloi fiokot kezelni, és neten lementett erdekes helyeket szinkronizalni nem tud. De forgalmi infoval tervezni tud, és ami a legfontosabb, barmi az ember eszebe jut, pikk pakk ki lehet keresni (természetesen nethasznalattal), ra lehet pattintani a térképre, és mar mehet is a navi. Sokszor megcsinaltam, h kikerestem valamit, bepattintottam, ja ott van, ja arra van? Akkor navit ki is lohetem, majd amikor mar majdnem ott voltam, visszakapcsoltam ujra.

Ja, és akkor az extra extra: a Lumiam (1020) navizva talan 2 orat bir ki? A BB Q5 neten navizva legalabb 3-4et. Igen, van eszem lekapcsolni a kijelzot.

Na de hat legkedvesebb baratomrol az ÁJFONrol még egy szot sem ejtettem! Hat az csak az igazan rakas szar! :D Erre egy darab kepet toltenek fel bizonyitek keppen. :)

 Az apple térképén igy nez ki a Pearl...

Google maps:

Valosag:
a nagyobbik kor "belseje" - internetes foto

a kissebbik kor felulrol, ezt en fotoztam repulorol


Na szoval ennyit a kozlekedesrol, navigaciorol, tobb ilyen bejegyzes Katarbol altalam nem lesz. :)