2015. december 17., csütörtök

közlekedés Katarban 2/3



Szoval a közlekedésről Katarban már egyszer volt szó, meg még majd lesz is, viszont mivel napi szinten erintett vagyok a melohelyre torteno elkocsikazasban, folyamatosan talalkozok erdekességekkel. A képek alapjan talan mar korabban is feltunt, hogy Katarban 3 fo kategoriaju autobol van nagyon sok. 

 

 (ja, itt tomegkozeledes nem nagyon van, ileltoelg lattam mar buszjaratot, de nem tul jelentos a dolog, igy az autokrol lesz szo :D) A hop on hop offon en embert még nem lattam.


a, mindenfele terepjarok/jeepek/crossoverek, sok olyan is, ami mondjuk europaban nincs (csak szimplan nincs, vagy ekkora bohom allat modellt nem venne be az eu piac gyomra – ilyennel jar a katariak/arabok zöme, meg a multikulti jelentos része. (mar emlitettem, h en egy Toyota Fortunerrel maszkalok, ami a céges szabalyzat miatt van, annyian jarnak ilyen jellegu autokkal, hogy meghatvanyozodik az eselye baleset eseten a serulesnek, ha az ember nem egy ilyen bohom allatban ul) Ezt viszont annyira komolyan veszik a cegnel, hogy az olajcsere miatt multkor kaptam egy Ford Taurust, beertem meloba, leparkoltam, epphogy beertem az asztalomhoz es letettem a takamat, mar ott topogott az EHS manager, hogy akkor ugye ez volt az utolso nap h ezzel az autoval jottem be ugye? Hivjam felfele a flottakezelot, és mondjam neki h vagy csereljek at egy masik autora, vagy legyen kesz aznap a kotelezo szerviz – es h nekik ezt tudniuk kellene…. :D

Egy atlagos nap a meloban  

Amcsi mintara a szoveg: a tukorben a dolgok kisebbnek latszodhatnak mint a valosagban... (jol tudom h ez szokott ideirva lenni? - megkérdeztem egy arabot ez az a szoveg)

O volt a csereauto

b, nyomorék tavol-keleti sedanok: ronda nissanok (pl sunny), Toyota camry, meg meg sorolhatnam, erdekesmod régi nagy kedvencembol, a Mitsubishi Lancerbol is rengeteg van, mondhatni annyi, hogy mar abszolut visszasullyedt nalam a kedvenc statuszbol. Na ezek ujtol a rozsdasig mindenfele kivitelben vannak, termeszetesen nem altalanos igazsagokat fogalamazok meg, csak ugy amit elso 95 blikkre lat az ember: ilyennel nagyreszt az a melosréteg jar, akinek van della autora, indiaiak, meg fogalmam sincs


c, amerikai eroautok, europai luxusmodellek, sportautok. Ebbol nyilvan joval kevesebb van mint az elso két kategoriabol, de azert eleg surun belefut az ember ilyesmibe: Nissan Skyline, Mustang, Charger, Camaro, minden féle L betut tartalmazo és nem tartalmazo, AMG vagy sem Merci, BMW-k, Audik (3 nemet markabol erdekesmod Audibol van a legkevesebb, viszont ahhoz kepest hany Audit lattam, meglepoen sok volt belole az R8), de van itt kérem Corvette, Pontiac , Maserati sz.rasig, Ferrari, Lamborghini,Bugatti, ahh egyszeruen barmi. Nem mondom h Veyronok sorakoznak minden sarkon, es az is lehet h mondjuk Dubaiban tobb van belole a frequentalt helyeken, de azert tobb jon szembe itt mint barhol ahol eddig nemi idot eltoltottem.


Na, lada az nincs. :D 
 



Bar az teny, ha mindenhol ennyi lenne a benzin mint itt (0.85 QAR/liter, 1QAR=80 HUF jelenleg), akkor bizonyara mashol is tobbet lehetne latni ezekbol a benzintemetokbol. Ja, elvetve 1-1 VWvel is talalkozik az ember, de ranesesre minimalis a peldanyszam.

 
Ezmeg???? :D Most akkor ki nyult kit? Europaban ilyen nincs, v csak nekem nem tunt fel? :D

d,  Es mi a pluszkategoria? Hat a TATA buszok, szinten szerepelt mar, az olcso vendégmunkas munkaerot (ergo az orszag lakoinak legnagyobb része….[lehet h ez tenyleg igaz] Ronda feher legkondimentes majdlerobbanonak kinezo feher buszokkal roja az utakat.
De amugy altalanossagban k.rvasok minden feher. Latni persze azert rikito erdekességeket is, eleg ha a képekre neztek.


A Pearl (LINK PEARL) kituno hely egyebkent autostirolesre, volt itt mar kerem luxusauto kiallitas is az utcan (pont akkor voltam Shanghaiban), de ha ettol eltekintunk: a katariak kedvenc elfoglaltsága, hogy esténként eloveszik amijuk van (autora gondolok), és a pearlon  kruuuzolgatnak fel és ala. Ami 1 részrol erdekes, masikrol viszont biztos vannak olyan lakok, akiket ez oruletbe kerget, estenkent folyamatos brummogas, berregés, az ido hulesevel természetesen a sportmotrok is elokerulnek, minden miinden (viszont nemegy balf.sszal talalkoztam mar aki az a “tipikus májer motoros”: kanyarban 20szal,m egyenesben 150­+, a varosban…., mas kérdés, h ebben a terpjaros kozegben akarnék e egyaltalan az utcan motorra ulni, sokkal sz.rabb a kozlekedesi moral, mint otthon, angliahoz meg ne is hasonlitsuk, az a béke szigete ehhez kepest). Ibolya anno persze azt mondta, h csak en megyek mint az allat, hiaba mondtam neki h mindenki ugy megy, nem akarta elhinni, ezzel ellenben Judit kb 4 perc anyosulesen valo utazas utan levette, h mindenki durodik, ramhuzzak a kormányt, meg hasonlok, keptelen manovereket hajtanak végre folyamatosan. Vegulis rajottem h a latogatok kozul csak ibolya itelte meg problemamentesnel a dolgot! :D


De amugy a sportkocsisok is eleg allat modjara tudnak kozlekedni, a minap egy lampahoz alltunk be egy Ferrarival, én kozvetlen mogé, ugy kanyarodott ki nyelgazon, hogy driftelve a hatuljat tolva kanyarodott be balra, nekem meg csorgott a nyálam h ilyet én is akarok, afrancba, a Fortunernek azert nem uszik ugy a hatulja, nem is értem h miert nem. :D De nem kell az allatsághoz Ferrari: lattam en mar land cruiserrel is ugy kanyarodni arabokat, hogy en 2 kereket mar a levegoben lattam…. 
 

 

A birkaszallitasra itt egy ipar epult! :)

Az ugy onmagaban vicces, mikor latja az ember h egy dzsipben 4 feher cuccos arab ul, aztan menet kozben mind a 4 nyomkodja kb a telefonjat (itt kb MINDENKI telefonal vezetes kozben, nagyon durva), aztan ott kuksolnak, neznek ki a gutrájuk alol… Nomeg amikor két fiatal (meg kb pelyhedzés sem indult be az arcukon) srac szinten feher cuccban, elkocsikazik a pearlre mozizni egyet, majd a hofehér S mergával rugatják neki a film utani felkavarodott izgalmi allapotban…


Na jo, ennyit az autokrol, beszeljenek helyettem a mellekelt képek. AZ altalanos kozlekedési baromsagokrol mar sokat irtam, de azert elnek a lehetoséggel, és emlitenék még nehanyat
-          Gigamega 4 savos korforgalom, bemenetnel lampa, és keresztiranyban a kort is meg szoktak fogni lampaval. Namost van az ugy, hogy allok a pirosnal (befelé menet), majd a lampam nem zoldre, hanem villogo sargara valt: ez a menj ha tudsz. Csak akkor kapok zoldet, amikor a keresztirany (a kor pirosat). Elsore nagyon fura volt megszokni, a gond csak az, hogy irgalmatlan hosszu a piros, de ezt talan mar emlitetten.

azert egy CLA-t a tukorben is kiszur az ember :)

-          Altalnossagban az emberek korforgalomban amit lemuvelnek, az botrany. Nincs savtartas, ossze vissza nyomja mindenki. Nem lehet ugy bemenni korforgalomba, hogy kiszamithato legyen h mit fog csinalni a masik. Illetve de, kiszamithato, hogy akarmerre is megy, frankon nem fogja tartan a savot. Itt vannak ezek a bazi nagy 2-3-4 savos korforgalmak, és belemenve az emberek szimpla egyesként hasznaljak oket…. HiHihIHiszen sz.rnak ra, h van e mellettuk hely: csomoan igy mar be sem mennek a masik melle, vagy a 3-4 sav helyett max 1-2 kanyarodik, és akkor mindenki olyan szelesen fordulhat hogy csak na.

 
-          A hulyeség persze hatartalan: amikor kint voltam a superbike futamon, hazafele indulva egy kietlen uton piroshoz lassitottam le, kb 10 mindenfele fent emlitett izomauto dorrentett el mellettem (at a piroson) lazan 100+ os tempoval…. Nem kellet sok ido, h harmojukkal ujra talalkozzak, 3 korforgalomra onnan az egyik eleg rendesen felkente a camarojat a beton tereloelemekre, két haverjaval ott totyogtak feher cuccban, aztan vadul gondolkoztak… tiszta vicc.


Na ilyen a varosban kevés van. A sivatagban lehet berelni ,1000 QAR egy ora... 

-          A benzin ararol mar volt szo, az autopalya menti benzinkutak viszont erdekesmod sosem az autopalya mellett vannak konkrétan, hanem mindenhol ilyen nagy kacifantos kerulokkel kell oketmegkozeliteni. Olyan mintha az M5ös melletti benzinkutat kitennék egy parhuzamosan halado fout melle, és onnan lehenne a bejarata… logika?!

 
A teveverseny parkolojaban egyseges az arculat.

-          Es igen, van meg egy tema, amit meg kell emlitsek, szamok nelkul, az a gyorshajtasi birsagolasi rendszer, melyben sajnos egy kis tapasztalatot azert szereztem. Iszonyat sok gyorsforgalmi ut mellett van trafi, itt ugye a varosban is gyorsforgalmi utak vannak amugy rengeteg (80as, 100as tablakkal). Rengeteg az epitkezes, ezert sok 100/120as helyen vannak 80as tablak. Termeszetesen a meloba vezeto utszakasz legvege az szinten 2x4 savos sztrada, de termeszetesen 80as tabla van… minimalis buntetes az 500 QAR, annal kevesebbet nem lehet kapni. Aztan sajnos elofordult mar, hogy telefonaltam / p.faztam / nem figyeltem oda, és beleszantottam 100zal a keresztezodesbe, h a zoldon aterjek. Hat ez 500 rialba kerult. De allitolag olyan a rendszer, h katariak feljelentgetnek felirt rendszam alapjan embereket, ha ugy itelik meg h valaki “nem ugy tancolt ahogy ok futyulnek”, ezert is ugyanilyen 500 rialos bunteteseket lehet beszedni. Amit brutaldurvan buntetnek, az a piroson valo athajtas: 2 kerekkel valaki racsuszott a vonalra, kollegam, 6000 QAR…. Neha viszont latom az arabokat, ugy kozlekednek mint az allat, ugy dorrentenek el mellettem az autopalyan hogy csak na. (Pedig azt mar en is kikiserleteztem, hogy katarban is mukodik a 129 tempomat 120as korlatozasnal buntetes nelkul).

 
Rengeteg ilyen es ehhez hasonloan viccesen kivilagitott tehergepjarmuvet latni


-          De hogy a katariak hogy vezetnek, csak egy peldat meg mondanek: a Pearlrol kifele minden reggel van egy jo 1.5 oras periodus, amikor annyian mennek dolgozni, hogy beudgul az egesz kifele (1 kijarat van), nem birja egyszeruen elvzeetni a pearl utani metroepites miatti ideiglenes uthalozat azt az automennyiséget. Dicseretere valjon a kozlekedesi kulturanak, hogy a leallo savon (itt) nem dugulunk be, es nem megy el 5 masodpercenkent egy iszonyat pofatlan sofor. Csak mondjuk 1 percenkent. Viszont van olyan sofor, aki direkt kirantja jobbra a kormanyt, es elfoglalja a leallosavot (20szal araszolva), amikor eszreveszi, h tolja neki valaki 70nel a sor mellett… Mikor eloszor lattam ilyet, akkor kettejuket és magamat is mar az arokban lattam. Ja nem ott nincs arok. :D



 szines egyenisegek

Lesz még egy kozlekedes 3/3 majd, amiben egy videoval keszulok, amit mar oktoberben felvettem :D:D:D meg 1-2 apro hulyeséggel, meg azzal, hogy mennyire semmit nem er a nokia here maps-e a kozelkeleten. De az iphone fele navi is kapni fog az arcába. :D



 Aki nem latott még magara hagyott lerohadt porschét, az mehet megnezni a galeriaban a tobbi kepet is... nagyon durva. :D



A galeriaban lathattok nehany fotot a fent emlitett jarganyokrol, a minoseg miatt sorry, nincs mindig lehetoseg megallitani az idot, kiszallni, korbejarni az elottem haladot és fotozni. Kár. Akkor mondjuk lehet bele is ulnék még. :) (Galeria itt, 67 kép)