2015. augusztus 8., szombat

félelem és rettegés a skót felföldön (Skócia 5/5)

Inverness határában ébredtunk tehát egy dombtetőn vasárnap reggel, elérkezett rövid, de tartalmas kirándulásunk utolsó napja, amikoris szükségszeruen muszaj volt dél felé vennünk az irányt.


Judit még mindig nem volt valami jól, az én lábam sem lett sokkal jobb, viszont anyu mindig azt mondja, ha en a fejembe veszek valamit, akkor nincs apellata, ennek megfeleloen kezdodott a reggel is, még a reggeli elotti programmal.
 
Ahogy reggel kinyílt a szemem

Nem jol adja vissza a kép,  szemben egy domboldal, tehenek, minden ami kell, a kozeli természet. Mivel megint korabban ebredtem, mint kellett volna, a labfajasom ellenere mondom en jarok egyet a kornyéken.

Jobb otletem nem is lehetett volna, mint a szemkozti fuves dombra felmaszni. Na le kell h szogezzem, ami a kepen fuves dombnak latszik, az valojaban egy nehol fel meter magas, nehol derekig ero dzsuvas mocsaras lapos kornyék, amit fakorlaton és drotkeritesen atmaszva lehet csak megkozeliteni. Mikor jottem en erre ra? mikor mar gozerovel gazoltam felfele a lejton... Illetoleg a lejton mar egesz jo volt, ott kevesbe volt mocsaras, de elotte (reggeli zuhanyzas utan) mar patakokban folyt rajtam a viz, bokáig tobbszor, labszarkozepig még csak 3x merultem a saros dzsuvaban, izgi volt, de en a dombtetore fel akartam maszni.


Ott lent szemben a keco ahol megszalltunk. Még nem értem a domb tetejere, két nagyobb csoport tehén volt elottem, nem is elottem, mert egyik (nagyobb csoport jobbra, kép lent), kisebbik (4-5 darab), balra, kozottuk nagy "rés". Nagylazán lepdelek felfele, amikor is arra lettem figyelmes, hogy  minden tehén (mind2 irányban) egyhelyben áll, és 99%uk mereven, egyiranyban néz felém. A képen jol latszik az jobboldali bagázs. :D


Megtorpantam, kivartam par masodpercet, mi torént, elindult mindket csoport egyenesen felém, de csak lazan lépdelve. Uristen. Leptem elore még kettot (a rés felé), ok meg még mindig jottek felém. Nabazz, ez most nem hangzik felelmetesnek, de komolyan beparaztam a tehenektol, és inkabb elkezdtem hatrafele zsazzolni, szepen ovatosan, le a dombrol. A tehenek még jottek jottek egy darabig, de aztan en gyorsabban zsazzoltam lefele, mint ahogy ok lepkedtek, elkezdtunk tavolodni.... Jolvan mondom ennyi volt a reggeli kaland, gyerunk "haza".

En ugyes valasztottam egy masik utvonalat, ahol két drotkeritest is at kellett maszni, gatyam (persze rovid!!!!) szepen ki is szakadt, majd terdig csalanban gazolva, bizsergo labszarakkal, ismét mocsárban elmerulve jutottam vissza a muutra, onnan a hazba, cipo le, majd johetett a ma reggeli masodik zuhany. :D Frissito kis kaland volt, a labamnak is jot tett. - Na szoval a cím erre a témara akart utalni. :D


 Ilyen volt a nappali azaz a reggelizohely

Mire elkeszultem masodjara, mar Judit is keszenallt a reggelire (illetoleg keszenallt a nem tulzott kajalasra), 7.30kor a hazineni fel is szolgalta a skot regglit, pontosan azon paraméterek alapjan, amit elozo este valasztottam (ertsd: meg lehetett mondani, h pl kell-e hozza bacon, bab, kolbasz, black pudding, stb, vagy nem).


Apropo, a skot reggeli elott teruljterulj asztalkam, gabonapelyhek, meg minden ami ilyenkor szokas, mint egy rendes hotelben, olyan fullos kiszolgalas volt, hogy csak lestem.

Es aztan jott a lenyeg. Hat en ezt nagyon megszerettem basszus. :D

A vasarnapra tevezett evangelium 580 km
 
Ez a térkép egyedul a kakukktojas, mert nem az eredeti tervet mutatja, hanem azt amerre vegul mar elmentunk, Dunkeldtol lett volna még egy kis kitéro keletre egeszen a partik, St Andrews, stb, lemondtunk roluk, Judit gyomra még mindig nem volt oke, az utolso megallonal (Queensferry, Forth bridge) mar en is kemenyen santikalva róttam a métereket.

Reggeli utan bementunk ismét Invernessbe, nezelodni egy minimalisat.


Nem eloszor fordult elo, hogy kozteruleten nyulak garazdalkodtak valahol. Otthon azert ehhez nem szoktam. Itt konkrétan az vár lábánál levo kertben. :D


Van az ugy, h neminemi minimalis valtozasok azert torténnek... A tablak alapjan adhoc jellegget egy kis kevergozessel meg akartam keresni egy kastelyt, hiba volt, borzaszto nagy nulla... Pedig a neve jol hangzott.

Kilravock Castle
 
Na a kovetkezo helyet is beszivtuk, oda meg megérkeztunk f10 elott, és 10kor nyitnak. Na nem kommentaltam, raadasul olyan furmanyosan van novennyel benovesztve a parkolo, hogy a kastelybol semmit nem lehetett latni... :S

csupan ennyit

Pedig a Cawdor Castle elvileg igy nez ki

Na mindegy, konstataltam, hogy tok feleslegesen toltunk egy viszonylag idoben sokaig tarto kerulot, mindegy, ne keseredjunk el, irany dél, de nem olyan egyszeruen: Ne menjunk a rendes fouton, hoyg haladjunk, mert még sok van elottunk, menjunk fel a hegyre, kanyarogva elkepeszto helyeken, total atvagva a Cairngroms National Parkon, ami nem egy sík környék.


A skót felföldnek ismét egy másik oldalát ismertuk meg, megint szép tajak, kulonleges hegyek, megint valami olyan, ami eddig még nem volt... 


A Balmoral castle irányába tartottunk, így végul ha a skot térképre nezunk, akkor a szigetek, a mar emlitett St Andrews es innen még kicsit delkeletre levo partszakasz, valamint Aberdeen kornyéke maradt ki. Utobbi miért maradt ki? Mert en ott már jártam, egyetlen egy képet hagy szurjak be, tavaly novemberol, vajon mit, mi mást hát egy hastélyt, meghozza a rendkivul sok ajanloban szereplo, Stoneheaven mellett a Dunottar Castle.

Dunottar castle
 
Amugy a Cairngroms Aberdeen feloli oldalan lett volna még neznivalo, dehát mindent nem lehet betervezni 4 napra. Igy is tobbet vállaltunk, mint kellett volna.


A kornyék, ahol elhaladtunk, nem semmi, bizony am a Skotok tudnak / szoktak síelni, na ezen itt lepodtem meg, mar korabban is akartam irni, a Ben Nevis és Glencoe kornyéke mellett mar találkoztunk sítereppel, na itt kattintottam egy képet, hogy ne felejtsem el leirni, hogy ilyen is van...


Fent a hegyek kozott ezer meg ezer felvono... Akit bovebben erdekel, annak angolul v magyarul itt van némi tovabbi info. :D Na jo, azert alpesi mértékkel nézve apro helyekrol van itt azert szo, ahogy rakerestem mar latom - de azert a kekesnel magasabban vagyunk!




nem is gondolna az ember h kikkel futhat ossze utkozben


Nagynehezen azonban megérkeztunk végre a Balmoral kastélyhoz, ami a királyi család skóciai nyári rezidenciája. A brit kiralyi csaladnak ha jol szamolom legalabb 13 komolyann rezidanciaja van, info itt, ezek kozott van a Buckingham palota, vagy a Windsor kastely, csak hogy a két leghiresebbet emlitsem, mellejuk tarsul be a sorba a Cairngroms nemzeti park kozepen találhato Balmoral Castle is.


a Dee folyo partjan jarunk


A kastelynak hatalmas kertje van, viszont nem akkora durranas (maga a kert), mint amekkora lehetne. Nezve azt, hogy raadasul ez ilyen kiralyi birok is, ennyi?? Na nem mondom azert hogy ronda, de kicsit tobbre szamitottam, raadasul a kastely nem latogathato, egyetlen termét kivéve (bálterem, ahol csaladi fotok, Diana, meg még sorolhatnám kik vannak szerepeltetve). Ennyi penzert (tizenx fontos belepo), annal tobbre szamit az ember, hogy 47 szogbol lefotozhat egy futonovennyel reszlegesen takart kastelyt, és hogy ehet a bufében meregdragan igensz.r süteményt.... Tetszett na, csak tobbre szamitottam. :D Az is lehet h már kicsit csak tulcsordultam kastélyélménnyel.


 

Bar talán már emlitettem, ez is egy olyan hely, h fogjak magukat a csaladok, kimennek delelott, és majdnemhogy egy egesz napos setalgatos programot tudnak szervezni, a kolkok futkoshatnak, meg minden. Balmoral kozeleben volt még 1 kastely, amit bevettunk, a Breamar castle.


Breamarbol pedig uzenik a Robikának a nádorligetbe Felsőzsolcára, hogy 4,8! :D

 Breamar aranyos kis varoska, kiszallni és szetnezni, és esetleg 1-1 értelmes fotot csinalni nem sikerult... :D

Na aztan mikor lecsorogva a nagy dombok kozul visszaértunk a "rendes "foutra, akkor kis kitérot kellett tegyunk észak felé, tankoltunk, Blair Atholl varos hataraban levo Blair castle-t akartuk megnézni, de sajna ez sem jott ossze. Odamentunk, mar kezdett keso du lenni, megint egy olyan progi, ami tizenx font fejenkent, egesznapos programlehetoség, stb, és megint egy kanyi semmit nem latni a kastelybol, ha az ember nem fizeti be magat mar a kertbe. Na beintettunk, és leleptunk, mivel tudtuk, hogy meg mennyi minden van a mai napi neznivalok listajan....

Tehat O azaz a Blair castle kimaradt. :(

A Killiecrankie-t én mindig Killercrankie-nek olvasom, de ez reszletkérdés, a lenyeg hogy van egy szoros ahol ment a csatarozas régesrégen, en a lentihez hasonlo erdei lepcsokon leszambáztam azért a folyopartra. Itt mar kezdtem igazan kuszkodni a labam elozo napi serulese miatt.

 

  

De volt még egy fontos kilatopont nem tul messze, a Queen's view, ahova azert felmentunk, ez egy tipikus, lusta turistaknak valo kilato, parkoloban megall az ember, van egy kavezo, majd kb kemeny 1 perc seta alatt mar ott is lehet lenni a kilatonal. A panorama amugy pazar, és igen, itt elkezdett ismét esni az eso.

 

Ezt kovetoen Pitlochryban nezelodtunk egy kicsit, na errol nincs tul sok jol sikerult kep... :S



Atholl Palace hotel, a jobboldali guglis szogbol nem tudtam megorokiteni

Hermitage, remetelak megint egy helyszin, amit kiahagytunk, pedig utbaesett volna. Ekkora erkeztunk viszont a nagy dontéshez, elmenjuk kelet fele St Andrews felé, vagy ne? Leszavaztuk... Itt realizaltam, hogy erre a napra tul lettunk vallalva. Kicsit mar mindenhol csak ment a rohanas, hogy hu gyerunk-gyerunk mert még sok minden van, mar nem is arra figyeltem, ahol vagyunk, hanem az idore, hogy hu meg mennyi helyre oda kell érni... Ebbol is tanultam. És azt is tudom, hogyha a labammal nem lett volna a para, akkor bekockaztattam volna egy hetfoi szabit, és ad hoc jelleggel kivettunk volna egy szobat valahol, valahol itt a kornyéken. Lazán - a mi értelmezesunkben lazán, szoval a vasarnapra tervezettnel lazabban, de amugy mas szemevel nezve zuzosan - kijott volna minden az idobol, amit terveztunk, nem kellett volna rohannunk... Utolag ha ranezek a programra, akkor is ordit rola, hogy 4 napra ennyi mindent csak a hulye akar betervezni. Hat en beterveztem... :D:D:D Na mindegy.

Dunkeld katedralisa

a Tay folyo partjan


 

Dunkeldet elhagyva nyil egyenesen autoztunk immaron rendes normalis foutakon Edinburgh irányába, az utolso utani latnivalora nagyon kivancsiak voltunk, aprilisban is benne volt a tervben, de akkor kifelejtettuk a nagy gondolkodásban. A bejegyzes elejen szereplo Forth híd.


Queensferry van a laba alatt, Edinburgh igenkozel, a Firth of Forth folyo felett ivel, 2.5 km hosszan, vasuti hid, ugy egyebkent. A vilagorokség része, sokáig a világ leghosszabb vasúti hídja volt. Jelenleg naponta 190-200 vonat halad át rajta.




 
itt is vannak igensz.r panoramas lakasok



Erdemes figyelni alatta a hazakat... korbejartuk amugy mindkét oldalrol... De hogy mentunk ata masik oldalra, ha ez vasuti hid?! 



Hat ugy, hogy egyebkent itt tobb hid is van am egymas mellett, szamszerint ketto, a harmadik pedig epul.



 

Queensferry egyebkent nagyon hangulatos hely, tok jo kis ettermek, barok vannak az egyik utcan, egyik oldalon bemegy az ember, masik oldalon meg total jo panorama a hidakra.



Ez a Forth Bridge meg akkora, hogy az ember csak les. Eleg grandiozus epitmeny. Atvillant még az agyunkon, hogy (a déli labatol szerveznek) befizessunk egy hajoturara, de ahhoz meg mar keson voltunk, aki esetleg Edinburghban jar, annak ajanlom, van egy kastely is egy szigeten ott valahol a vizben a hid alatt valahol, erdekes lehet vizi szemszogbol is megnezni ezt a brutalis epitmenyt.


 
Es ugy latszik hogy ezek az utcai nyulak nemcsak a felfoldon fordulnak elo :D Judit probalt nyulat fogni, dehat furgebbek voltak nala.

Itt Queensferryben csaszkalva mar nagyon kivoltunk mind a ketten, sok volt. Nem volt nehez ravenni magunkat a Newcastlebe torténo visszaindulasra. A valtozatossag kedveert nekiallt esni, de olyan eso esett, amilyet nemhogy a 4 nap alatt, a NCL-ben eltoltott honapok teljes idotartama alatt nemigen lattam.

Nem volt mas hatra, irány haza. Este f10 kornyeken erkeztunk meg... a 4 nap frappans lezarasakepp 3 dolgot emlitenék meg. :)

1, Senki nem kuldott még pozitiv jelzoket, igy csak a szokasos aradozast tudnam folytatni, elkepeszto helyeken jartunk, mielott idekerultunk Angliaba nem is gondoltuk, h ilyen filmbeillo helyszínek megtekintésében lesz részunk...

2, http://www.szeretlekmagyarorszag.hu/14-hely-aminel-meg-fogsz-lepodni-hogy-hol-van/
Akinek van kedve, klikkeljen, és nezze vegig a 14 helyet, hogy a blog alapjan melyik ismeros. (Sajna nem tudom ki kuldte mar a cikket... ). Na jo, elarulom mi a kozos a kovetkezokben: 1,2,4,5,6,7,9,11... mindegyiket lattuk eloben.

3,  Szo szerint ugyanezt mondtam mar sok mindenkinek... Nem az van, hogy vegigjartuk Skocia jelentos részét, és megallapíthatjuk, hogy na bumm, kész, ennyi volt Skócia, itt is jártunk. Az van, hogy simán, barmikor visszajonnénk még1x. Annyi és annyi a latnivalo, hogy ha ugyanezt az utvonalat végigtolnánk 1 hét alatt, akkor is tele lenne ujdonsaggal... 4 napba keptelenség mindent belesuriteni. Tudjuk h nem voltunk a szigeteken (kivéve Skye), tudjuk hogy mennyi mindent hagytunk ki mar a tervezesnel, és azt is tudjuk, hogy menet kozben mennyi olyan uj érdekes helyet lattunk, amire bizony ra lehetne szanni boven az idot... :D

Lényeg a lenyeg, nagyon tetszett, nem utoljára voltunk mi Skóciában, az egyszer biztos. :)

És hogy a hétvégén kipihentem-e magam? :D:D:D
 
A 4. nap osszes képe itt találhato. kb 100 foto.