2015. augusztus 7., péntek

Loch Ness & a skót nyár (Skócia 4/5)

 
Achmelvich beach - a 4 nap fenypontja. Ebben a bejegyzésben. Csak nektek. :)

Skót kirándulásunk elozményei és első két napja a korabbi bejegyzések kozott megtalálhato. Csutortokon és pénteken olyan idojarast kaptunk, hogy arra Europának ezen a szélén panaszkodni nem igazán illdomos, nomeg amugy is:

de ezuttal lehetne a képre péntek is irva. :)

A Skye szigeten, Kyleakin varoskajaban toltottuk el tehat az elso 2 nap estéjét (csut-pént). Szombat reggel engem viszont mar eleg koran kivetett az agy, és mivel realizaltam, hogy kezd vilagosodni, kisasoltam az ablakon, tobb se kellett, a reggeli fenyek kivonzottak a szobabol, és az ebredezo nap fenyeben nezelodtem egy kicsit. A kepek helyi ido szerint 4.30-4.45 korul keszultek.


 Aki az elozo nap kronikajara figyelt, az osszehasonlithatja az apaly-dagaly okozta tengerviz-szint kulonbségeket.

Ez a tavalyi skot fuggetlenedesi nepszavazas eleg sok helyre odaégette magát

Na aztan amikor menguntam a lengedezo szelben, alsonadragban es puloverben torténo fagyoskodast, visszamentem a szobaba, elaludni viszont mar nem birtam, kituno alkalom kinalkozott a szombati program vegigvizslatasara, megneztem legalabb tobbek kozott azt is, h hogyan lenne erdemes a Loch Ness-en hajokazni. Az mas kérdés, h ez idojarasi okok miatt nem igazan jott ossze, de ettol egyelore most tekintsunk el.

Az idojarasrol pedig elojaroban annyit, hogy a reggel 4.45os "turheto", es az elozo tkpepp 2 napi szerencse ellenére  furcsa lett volna mar, ha harmadik nap sem kezd esni, a reggelink ideje alatt (7.30) az ablakbol mar szakado esot lehetett konstatalni. Berendeltuk, amit illik, veletlen English Breakfastnek hivtam, hala az égnek nem halal sertodott fejjel vagtak ra, hogy ez igazabol Full Scottish breakfast. Nemzetiség ide, vagy oda, a kulonbség nem sok, az szoba araban pedig akarhogy is nevezzuk, ugyanaz volt benne.


Kaja utan bepattantunk az autoba, majd a Skye szigetet szakado esoben hagytuk el.



Megindultunk elso alloamsunk, Loch Ness felé. Na de nem gondoljatok hogy ehhez a naphoz nincs térkep, ugye? :)
521 tervezett km, nem 101%ben ezt az utat jartuk be, kicsit tobbet

Ahogy mar emlitettem, a szallas mindig legyen 1-2 ora autozasra az elso helyszintol, ez a szombati reggelunkre is igaz volt: az elso tervezett megallo a Loch Ness mellett Urquhart Castle volt. Bár manapság teljesen romos állapotban van, a középkori Skócia egyik legnagyobb erőssége volt. Maradványaiban is lenyűgöző, előkelően terpeszkedik el a dombtetőn, folyamatosan szemmel tartva a tavat. Raadasul eleg jol meg van hypeolva a var kornyéke. Ugyanis az autoval egy novenyzettel rendkivul surun benott szakaszon erkezunk meg egy parkoloba, a parkolonak a hegyek (tehat nem a to!) feloli oldalan van egy kis epulet, mint bejarat.

A trukkos kis bejaratnal jegyet veve a kepen levo lepcsokon 2 emelet melyre vezetik az embert, a parkolo alatt atvag, megérkezik a latogatio kozpontba, kavezo szuvenirbolt, a varat még csak nem is lattuk eddig, hogy mi meg merre.


De, találtunk egy makettet, aztan pedig beterelnek egy helyre, hogy itt kezdodik a fimvetités, ahol egy moziteremben sokadmagunkkal megnezhetunk egy kis tizenperces filmet a var torténeterol.


Itt az embernek - mit se sejtve - még eszebe sem jut, hogy az a fuggony az valoban egy elhuzhato valami, a film vegen meg is lepodtem, hogy miert huzzak fel a vasznat, ha ugyis jon a kovetkezo csoport utanunk. Hat ezert:

 Fuggony fel, és vakito fenyben tarul az ember elé a kastély latvanya. A kép sajna nem adja jol vissza a dolgot, de igencsak meglepo és latvanyos eloben a szituacio. Ezt kovetoen jobbra a terembol ki, majd slattyogas a varrom felé.
 

A kepeken is latszik, itt egy ideig birta a nap eso nelkul, amikor mar a rom végefelé jartunk, akkor kezdett ujra ra esni.

  


Ez volt az a helyzin, ahol orultunk, hogy igy nezett ki az eg. Bar nem lattuk a tuloldalon levo hegyek tetejet, de annyira sejtelmes volt az egész, pont passzolt ehhez a Loch Ness feelinghez, amikor a szorny barmelyik pillanatban felbukkanhat. Hidegrazos volt igy az egesz!



Tortént aztan, hogy amikor egyszer fotoztam eppen a Juditot es a tavat, amikoris meglattam a Nessiet, a loch ness-i szornyet! Csak egy pillantas volt az egesz, és legnagyobb ledobbenesemben mire szoltam neki, es odafordult, a szorny mar el is tunt a vizben. Annyira lefagytam, hogy még a fotot is elfelejtettem lekattintani. Pedig micsoda hír lett volna, ha van bizonyítékom az észlelésről!  :D:D::D:D:D:D
 


A loch nessi to partjan fekszik Drumadrochit telepulese, a szornykutatások és észlelések fellegvára, igy, ha mar ugyis lattam a szornyet, gondoltuk megnezzuk itt is, ami érdekes.

 A végén azért Juditnak is osszejott egy észlelés, sőt, több is...

...pedig nem is kellett ezzel a hajoval alámerulnie, mint a korabbi érdeklodoknek



A Loch Ness Exhibition centerben aztan volt minden, videok, installaciok a keresésrol, kozetlemezmozgasokrol, minden, mindenrol, amivel hirbehozhato Nessie. A kiallitas tobb termen vezet keresztul, minden egyes kis videoanyagnak ugy lett vége, hogy nyitva hagyták a témát: "Ha ez meg ez meg az igy van, akkor hogyan lehet az, hogy a planktonnemtudommiknek a száma mégis a többszöröse annak, ami barmely mas hasonlo toban a Földön elöfordul?" Minden kis prezi ehhez hasonlo feltevesekkel ert veget, ezzel is sulykolva, hogy sokan ketelkednek, de a Nessie marpedig letezik. Engem aztan mondjuk nem kell meggyozni, hiszen lattam is 1 oraval ezelott. :D


Gondolom nem tul meglepo, ha a centrum szuvenir sopjaban elofordul 1-2 nessie hasonmas:



A center utan még szortunk nemi zsemlemorzsat a toba, hatha gerjed a szorny, es elojon megegyszer. Na jo, ez kamu volt, de minden mas amit fent irtam, a szin tiszta igazsag! :D:D:D:D Miutan kiszornyikéztuk magunkat, továbbáltunk, várt ránk a Corrieshalloch George.


De mi is ez? Egy hasadék, szurdok, mittudomén! Lefotoztam valami szoveget de lusta voltam elolvasni, mindenesetre BRUTALul nez ki eloben, egy kishid vezet at felette, es egy kis erdei turaval konnyeden megerkezhetunk a kilatoba.



Mondanam h Isten nem ver bottal, megint nem vert, mielott ide megérkeztunk vegig szakadt az eso, hosszu km-eken keresztul, itt epp nem. Beultunk, megindultunk tovabb, megint rakezdett. Strandolasi élményre vartunk, vittem a furdogatyat, a tervem az volt, hogy márpedigén ott, ahova megyunk, belemegyek a vizbe fejtetoig, punktum. Az eso utkozben viszont szakadt, mar mondogattam Juditnak, h huu krvamessze van, szakad az eso, tutira ne hagyjuk ki ezt a programot? Persze h ledorongolt, h nehogy kihagyjuk mar, ez az egyik dolog, amire legjobban vagytunk, lesz.rjuk ha esik, megyunk, és kesz. Hagytam, hogy ne engedje, hogy lebeszeljem magunkat az ut massziv Eszaknyugati iranyanak folytatasarol. Eletem egyik legjobb dontése volt.


Ilyesmi tajakon, nehol el elallo, de amugy szakado esoben kozelitettunk az Achmelvich Beach felé, amely egyrészrol feladja a leckét ha ki akarom ejteni, masreszrol fingja nincs senkinek arrol, hogy ez hol van, pedig ha tudnák! :)


Judit találta egy olyan cikkben, amiben skot helyek voltak osszegyujtve, és a cim valami olyasmi volt, hogy olyan dolgok, amelyekrol nem is gondolnad, hogy hol vannak.


Itt a tablanal, mar nagyon kozel voltunk, elallt az eso, nem hittem el. Majd megérkeztunk a partra. Photoshop nelkul, beborult allapotban sem nez ki rosszul eloben, turkizkek viz, fehér homok. Ha nem nezed a homerot, nem mondod meg, h nem a maldiv szigeteken vagy. (Pedig ott nem voltam még).

Jöjjön a képözön.  Achmelivich beach.


 


Nem sut a nap. :( Mit mondtam én erre? Azt amit buliban szoktam mikor megcsendul az a zene amit varok: "Ezert jottunk!" Ugyhogy szepen levagjuk magunkat a primarkos piknikpledunkre, es varunk, nem érdekel. Itt ugy fuj a szel, siman benne van a pakliban hogy kisuthet. És, csodak csodajara, megtörtént, kisutott a nap. Kb 20 percet kaptunk a nagyfonoktol, hogy kicsit kielvezzuk a skót nyarat.


A masik dolog, ahonnan megmondja az ember, h nem a bahamákon van, az a vizhomerseklet, kitudja hanyszor elmeseltem mar szoban: belementunk a vizbe kb terdig... Elotte a hideg homokban tapicskolni nem volt kellemes.A vizbe érve kb 3 masodperc alatt gorcsolt be a jobb bokám, nem tudom ereztem e valaha a labam ilyen hideg vizben... Utana mar tiszta jo volt a MELEG(nek érzodo) homokba furni a labfejem, mikor kijottem a vizbol. Fotok ezerrel folyamatosan, videoztunk, futkostunk, minden ami kell, hathiszem ezert jottunk. 


Amugy meg hideg a viz? Kit érdekel. Miutan a gorcs kioldott, ugyanugy futkostunk benne korben, ki és vissza, mintha meleg lett volna. Nem hagytam hogy holmi vizho elrontsa az oromunket. A vizbe tetoig azert nem mereszkedtem be, de csak azert mert az autoban maradt a furdogatyam! (haha! :D)





Az is nyilvanvalo, h azert nem bikinire / felmeztelenre vetkozve strandultunk, mert a nap annyira egetett, hogy nem akartuk kitenni hab testunket ekkora UV sugarzasnak. Az igazat megvallva vagy 40 fok volt, patakokban folyt rolunk a viz, ugy izzadtunk. :) ha ha ha :D:D


Mi jott ezutan? Mégjobban elkezdett tuzni a nap. Ateltuk a 4 napos kirandulasunk csucspontjat.

Egy kis photoshoppal, és anelkul

A jobboldali kep abszolut modositatlan, a viz tenyleg turkizkék volt, a homok pedig iszonyatfeher. Na de tudja valaki h miért feher a tengerparti homok? :D Hogy itt is emiatt-e, azt nem tudom, de Apu hivta fel egy cikkre a figyelmem :)


"Gondolkodott már azon, miből is van és hogyan jön létre a trópusi turistaparadicsomok tengerpartjait borító, hihetetlenül finom szemcséjű, jellegzetesen fehér színű homok? Nos, van egy megrázó hírünk, ha volt már szerencséje ilyen strandokon süttetni a hasát – vagy opcionálisan kárörömgerjesztő, ha nem. Ez a csodálatos homok ugyanis nagyrészt egy trópusi halfaj, a papagájhal ürüléke. Tudósok mérései szerint a Karib-tenger szigetein, illetve Hawaiin a 70 százalékot, a Maldív-szigeteken a 85 százalékot is eléri a papagájhal-ürülék mennyisége a homokban." Hogy itt papagajhalak okozzak-e a dolgot, azt majd a biologusok megmondjak. :) Akit az egesz cikk erdekel, az ide klikkeljen.

 

Kb 1.5 orat toltottunk el a parton.Tortént azonban egyetlen kellemetlen esemeny, amit lesz.rok, mert ettol fuggetlenul total megérte.


Ezen a képen latszik, hogy a tulso szelen van egy sziklas resz, nem magas dolgokat kell elkepzelni, hanem ilyen foldkozeli lapos koveket, oda termeszetesen mezitlab kellett felmasznom, ahonnan nyomtam is egy seggest, merhat mintha valaki azt kérdezte volna a fejemben belul, hogy "milyen a viz" :D:D:D:D KIcsit elcsesztem, mert a veletlen segges az egy masik sziklan levo kis godorbe sikerult, ott voltak benne kavicsok viz kagylok, meg még ki tudja, a jobb oldalam vegig levertem, konyok, alkar, jobb labszar, stb, ez még mind nem is lett volna gond, viszont a vizbe pottyanba valami nyirt egy szep kis sebet a jobb talpamra, eleg szar helyre. Elsore fel sem tunt, vigan szaladgaltam tovabb a homokban, majd egyszer arra lettem figyelmes, hogy ahonnan ellepek, piros foltot hagyok. Verzik a talpam?

Verzett, felemeltem a labam, nem is akarhogy, a bor elegge megsinylette a dolgot, most ezt nem részleteznem jobban, nem volt kellemes latvany. A vér meg omlott. :D Viszont a viz olyan jol hutott, hogy leszartam, egesz addig nem is volt gond, amig viszsa nem indultunk a kocsihoz. Marpedig azt muszaj volt, visszasantikaltma, majd jott egy husz perces mutet, valamint a homok kimosasa a sebbol. Persze jo sok sebtapasz volt nalunk, mondhatom. Suru zsebkendocsere a cipoben. Szerencsere a vezetesben nem gatolt a dolog, ugyanis a talpam jobb szelen tortent a baleset, nem pedig balrol ahol a jobb labbal az ember a gazd nyomja. Ez a eset ranyomta a belyeget sajnos a hatralevo 1.3 nap programjára. De megallni nem lehetett, ekkor voltunk legmesszebb Newcastletol.


 Varazslatos tajakon haladtunk tovabb, sajnos mindenhol nem birtam megallni fotozni, keptelenség, akkor allandoan alltunk volna. Mivel idoben kezdtunk megcsuszni, egy megallot (bazi nagy hegyi tura lett volna) ki kellett hagyni, mindemellett a labammal nem is birtam volna megcsinalni.



Milyen utakon mentunk? A szokasos 1savos, kiallos. Sajnos kozben Judit valamit bekajalt, a gyomra beallt, eleg rosszul lett, emiatt nyomta is a gyogyszer ezutan, nem csak a kacskaringo miatt... Viszont ha az en szemszogembol nezzuk, a fajos lab ellenere eletem legjobb elmenyautozasa jott, irany a nyugati skot partokrol a keleti! Vegig kis hegyi dimbesdombos utakon, forgalom konvergal nullahoz.... Judit szedalva, mindegy neki hogy mennyivel megyek és hogy hany G ero hat ra a kanyarban, hihetetlen volt! :)

Lairg

A teljes, tobb mint 2000 km-es 4 napos tura jelnetos resze ilyen utakon ment, ha igy gyors fejszamolva kellene saccolnom, legalabb 6-700 km... Elkepeszto elmeny volt :)  Es amikor azt hittem, hogy na, vege a kacskaringonak, itt egy nagyobb varos, akkor 1 km utan, ugyanolyan egysavoson nyomhatta tovabb, mint az atom. :)


Majd megérkeztunk Golspiebe, udv keleti part. Akit erdekel merre jartunk, bokjon egyet a térképen, ezek a helyek (Achmelvich beach foleg, de Golspie is) k.rvaészakon vannak! Elobbi NCLtol majd700 km, és természetesen mi nem a legrovidebb utat valasztottuk visszafelé. :D


Dunrobin castle. Ide ugy akartam érkezni, h be is menjunk, de sajna elcsusztunk, és mar zarva volt. Még jo hogy a kertbe be tudtunk menni, mas nem igen volt ott velunk egyszerre...

 
 Eszveszejtoen kinezo tengerparti kastely...

Ugy altalanbossagban a helységnév tabla alatt lathato "dijnyertes tengerpart" felirat ellenere Golspie tengerpartja kifejezetten ronda volt, bar lehet hogy csak rossz helyen altunk meg.


 Utunk folyaman lattunk viszont offshore olajfurotoronynak kinezo dolgokat a vizben, csak nyomtam mar egy képet.

Majd szivarogtunk szepen tovabb lefelé a keleti parton, egészen Invernessig. Eloszor elgurultunk a szallasra (varostol kb huszon km-re), becsekkoltunk, majd irany vissza Invernessbe, ami ugyebar a Skot Felfold fövárosaként ismert. Ismételten egy varazslatos hely. Sajnos kifogytam a pozitiv jelzokbol, ha valaki ezt olvassa, irhatna nekem par pozitiv jelzot lent a kommenteknel, hogy ne mindig ugyanazt a 6ot hasznaljam. :D




Szegyenszemre egy McDonaldsbamn vacsoraztunk / tam, mivel Judit még mindig nem volt tokeletes passzban. Eltoltottunk osszesen 1-2 orat a varosban, majd irany vissza a szallasra.


Amit ugy kell elkepzelni, mint  egy domb/hegy tetejen, egy tanyan, nagyon feelinges helyen, egy full fasza haziko, hatalmas nappalival, rendes hazinenivel. Meg lehetett mondani h masnapra milyen tartalmu Scottish Breakfastot kerunk, kaptunk egy nagyobb szobat, mint amit foglaltunk eredetileg. Tenyleg a hazineni/holgy nagyon kedved, nagyonrendes volt.



 Kifogastalan szinvonal.

Betoltam az esti kis whisky colamat :D:D:D El is fogyott ezuttal a whisky. A labam pedig este igy nezett ki, ez a kep nem valami borzazto, ennel sokkal gazabb volt eloben.


Ismét nem kellett kulon megkérni, hogy elaludjak, eleg konnyen ment. Nem volt már más hatra csak egy teljes napi program kombo hazaut.

A szombati nap képeihez ideklikk.  (130 foto, amibol jo sok a Beachrol van. :) )

Es hogy miert voltam egesz nap rovidgatyaban, ha nem volt vegig joido? Elmondom: az angolok és a skotok k.rvakemények. Elozonap szetizzadtam a Skye szigeten hosszuban, ugy voltam, hogy most en is k.rvakemeny leszek, és azért is, rovidgatyaban tolom a napot. Joszokasom masnapra is megtartottam természetesen. Ha mar hoztam otthonrol osszesen 2 rovidnadragot magammal Angliaba, nehogymar legalab 1-1x ne vegyem fel oket. :)