2015. augusztus 6., csütörtök

varázslatos Skye-sziget (Skócia 3/5)

Az elozo részt el ne szalasszátok! :) Klikk ide. Az első napra tervezett, több mint 620 km (aminel tenylegesen valamivel többet mehettünk) után a második napi programunk autos oldalrol nezve kismiskának tunt, aktiv turazos szempontbol (a mi szintünkon - ami sokaknak már sok lenne) viszont igencsak változatosnak, és igencsak jo nagy adagnak.

Nest Point. Igen itt is voltunk. Ott szemben fent a tetejen is. :)

Ejtsunk 1-2 szot az elso napi szallasunkrol, illetve képet, hááát, magukért beszélnek.

kívulrol + belulrol

Az ablakbol a kilatas legalabb jo volt.

Nagyon putttttó szoba volt, majdnem mint egy igazi hostel, a kulonbség annyi volt h nem vas emeletesagy, és hogy csak 2en voltunk a szobaban. Zuhanyzo, wc kozos a folyoson. Na sebaj, egy estét kibirtunk.

Kyleakinnak az a része, ahol a kikoto van, egy halom nyaralohaz, panzio, egy tengerparti sétány az bizony 1 az 1ben a skye szigetre vezeto csucsszuper hídra nez:

A '92ben epült Skye bridge

Isle of skye, csak így, keressetek rá googleben... Eszméletlen, elképeszto, és mi ide mentunk egy teljes napra. Egy teljes, tikkasztó napra. Lássuk a medvét. Vagyis a szigetet.

Kb 270 km volt betervezve. Eloljaroban el kell mondjam, hogy a Skye szigeten van kb 1 fout, azon kívul pedig mindenfelé a hegyek dombok kozott egysávos utak, kb 200m-enként kiállóval, mindkét oldalon. Dimbes dombos helyszín, aki szereti az ilyen kornyéket, az igencsak elvezetét lelheti az ilyen terepen való vezetésben.

Az utvonalterv kicsiben és nagyban

Ilyesmi utakra gondoltam, bar ez itt most egy egyenes szakasz, ez ne tevesszen meg senkit, ossze vissza dimbesdombokon kanyarog egy ugyanilyen szerkezetu ut, a kulonbség annyi, h nincs mindenhol felfestve a széle.

Ahogy mar korabban említettem, a szallas ugy volt kitalálva, hogy onnan megindulva 1-2 ora autozassal érkezzunk meg az elso helyszínre, ami ezen a napon a sziget delnyugati oldalara esett, a terkepen be sincs jelolve, volt egy pluszprogram, Macleod's maidens. Lasd kep lent.

Kaja nelkul vagtunk amugy neki a szigetnek, mondvan, hogy ugyis allandoan mindenfele csodaszep kilatohelyeken, pihenokben padok ki vannak rakva, majd valami ilyen helyen megallunk és leulunk reggelizni. Ritttig nem volt ilyen reggel az elso orában, mar kezdtem felcseszodni. Judit tudja milyen rossz dolog az ha ehes vagyok reggel. :D Mindegy, aztan valasztottunk random egy szep helyet, ahol pad nem volt, de mindegy is.

itt tortént meg az a franya reggeli, a kép nem adja vissza az elmenyt...

Temaban vissza a macleod's maidenshez, na ez egy olyan helyen volt, ahova nem vezetett rendes autout, vagy csak nem találtuk meg, igy sajnos kapasbol az elso dolgot ki kellett hagyni, a nap további részében viszont nem értek minket meglepetések, és szinte mindenhova eljutottunk.

Mcleod's maidens

Utkozben tehat az elso helyszin, amit adhoc beillesztettunk a programba, mivel ott mentunk el, és nem volt betervezve, az a Sligachan folyo felett ativelo híres (mint utlag kiderult :D) hidacska volt.

Az elso rendes hely tehat, ahova tenylegesen is meg akartunk érkezni, az az un. Nest Point volt, ami a bejegyzes elso képén is virít.

Ez mar a Nest Point csucsárol, magyarazat a képen! :)

mesébe illő hely, na.

Jo kis tura volt az autoparkolotol lemaszni, majd felmaszni, majd visszafelé megcsinalni az egészet, kellemesen elfaradtunk, mar igy a nap elso felében. Judit ráadásul félig szedált állapotban csinálta végig, a kacskaringos utakat nem nagyon bírja, aztan jobb az neki ha bedob egy kapszulat, és nem dobja ki a taccsot, nekem meg azert jobb mert akkor ugy szaguldozva kanyarogva liftezek az utakon, ahogy szeretnék. :)

Ezek a tehenek orakon at alltak szinte mozdulatlanul. Mikor fotoztam, akkor bezzeg elcsapta a fejét...

Birka, birka és birka. Birkák mindenhol. A birka vakarozik, a birka kisbirkakat rejteget maga alatt.

A birka dugót okoz a skye szigeten

de minden sziklaszirt tetejerol figyel egy birka. :D:D

Dunvegan várába vezetett birkákkal tarkított utunk.

Na ez a kastely 1 dolog miatt nem tetszett, a kepeken is latszik, hogy apály (?) vagy csak szarazsag? mindegy, lenyeg hogy alacsony vizallas esetén a nagy barna ronda az egesz kastely kornyéke. Ha ott mindenhol viz lenne, sokkal tutibban nezne ki az egesz.

a McLeaod család kastélya

Be is mentunk természetesen, bent fotozni nem lehetett, egy dolgot viszont muszaj volt sunyiban megorokítenem.

meghozza ezt az oroszlant

Szemfülesek észrevehetik, amit mi is észrevettunk ott állva előtte - azontul hogy (mekkora muerto vagyok azta) szep festmény, a jobb also sarokban felvillan Vastagh Géza neve, és az, hog Budapest. Mekkoramár! Magyarországhoz képest a kontinents tulso végén egy eldugott sziget eldugott zugának egyik nappalijaban egy magyar festő képe lóg a falon. En sem voltam rest, utanakérdeztem a szemelyzetnél, hogy hátezmeghogy? Két problémam van:
1, olyan akcentussal szolalt meg a néni, hogy baromira nem ertettem meg tul sokat belole :D
2, amit értettem, arra sem emlékszem már.

Uh a lenyeg a lényeg, hogy a festmény ott van, ez tény. :D

Mint ahogy sok mas kastelynak is, ennek is tok jo kertje volt, szep viragokkal, novenyekkel, vizeséssel, minden ami kell egy igazi kastelyhoz. Ha nagy leszek en is ilyesmi kastelykertet akarok a francia erkélyemre. :)

Dunvegan kastelyaban vegezve behörpintettuk a napi café latte adagunkat, majd Uig felé vettük az irányt, várt már ránk az un. Fairy Glen.

Uig

The Fairy Glen

A valtozatosság kedvért kastély következett, méghozza a Duntulm castle, ez viszont rom.

nagyon rom.

Annyira rom, h még birkák is vannak, fent egy szikla tetjén.

A kovetkezo megallohoz, a Kilt Rock Viewpointhoz nagy reményeket fuztunk. Nem nezett ki azert rosszul, de egy icipicit csalodás volt.

googleben igy nez ki vizesés nelkul

Lealt falls volt a kovetkezo helyszinunk, ahol egy erdekes dologba akadtam, mondom ezt le kell fotozni :D

Becsuletkasszas hutotáska

Csak ugy ledobva egy parkolo mellett... Ez magyarországon mennyi ideig maradna eletben? :D VOltak benne azert ures dobozok is, de ahogy vegigneztem, tobb ucsi bontatlan volt, és a "kassza" is csörgött. A gond csak az volt, h mar nem volt hideg az egesz, ha az lett volna bizisten betolok egy fantát, vagy valamit.

Ha emlékszetek Eszak-Irorszagban is volt egy ut, ami menten rengeteg volt a latnivalo, na ez itt a skye szigeten is hasonlokepp van, aki turazni akar ejt nappalla teve, annak a lehetoségek korlatlan tarhaza all rendelkezésre. Hegyre fel hegyre le.

A Lealt Falls kozelében

Lealt Falls

Egy majdnem jó panorámakép. A lumiám 2 dolgot nem tud, az elolapi kameraval jo minoségu kepet csinalni, meg normalis panorámát, bar itt az utobbi kép majdnem sikerult.

Volt még 1 helyszin, amit nem sikerult a nap folyaman abszolvalni, menet kozben (mikor elmentunk a jobbra mutato tabla mellett egyenesen) le is esett, hogy velhetoen a telefonomban rossz dolog van bejelolve a térképen: A Quairaing domborulataihoz akarunk menni, viszont a telefonban a Portree varosaban levo Quairaing hostel volt veletlenul lementve. Ezen viszont azert nem aggodtam mikor rajottem, mert a kovetkezo helyszinen torténo tura böven karpotolt.

Quairaing

Ugyanis a nap utolso programban fixen tervezett pontja volt az un. Old man of Storr. (Ami nem az old man of Stoer(!)). Mi ez a hely?

Old man of Storr

Valami ilyesmit kell elkepzelni. Egy kulonleges hegyvonulat, a regesregen lezajlott vulkani tevekenységbol erdekesen megmaradt sziklákkal. Az old man, a legmagasabb csucsos szikla több emelet magas, mogotte a nagyobb vonulat a Storr.

A Storr labatol lefelé fotozva

Na szoval ahogy ide megérkeztunk, mar benne volt a labunkban nehany km a mai napról, mondom Juditnak indulas felfelé. Fogalmam nem volt, h mennyire van messze, vagy hogy milyen uton kell felmaszni, a parkolo korul találkozni lehetett kopogoscipos inges turistaktol kezdve a rovidgatya papucsos osszeallitason at a turabakancsban nordic walkingot üzo elszant egyenekig mindenkivel. Na mindegy, induljunk el, aztan majd meglatjuk.

Mentek egy hétig, mendegeltek, johetne a szokasos szoveg, viszont nem egy het, hanem az elso szakas utan feltunt, hogy miért lesz érdekes ez a tura a tetejeig, bizonyos meredekebb részeken nem latni a csucsot, majd a meredek részt megmaszva az ember realizalja, h valojaban sokkal messzebb van a teteje, mint ahogy ezt eddig gondolta.

Ez a kép már fogalmam sincs hany %nal, de mar jo sok seta utan keszult, igen, itt megint rajottem, hogy oooo a francba ez messze van.

Juditnak kb 15 perc hegymenet utan feladta a harcot, és azt mondta, hogy lent megvár. Nekem sem kellett több, gép módjára, hosszu farmerben, izzadva roboltoltam felfelé, minimális pihenot engedve magamnak. Azért egy üveg viz nem jott volna rosszul. Vagy egy hideg sör se végulis.

Kozeledvén a Storr felé

Aztan mikor felértem, és végre leultem egy kellemes sziklára, akkor azért fellélegeztem, az utolso 1-200 m erzesre 45 fokos emelkedon sziklas aprokavicsos, hol hol csuszos hol rafogos kapaszkodos terepen jott ossze, de feljutottam egészen a Storr lábáig, ahonnan természetesen akkor már csinaltam 1-2 (na jo, legalabb 116) fotót.

Voltak fent épp német turistak, dumaltam kicsit veluk, trackelték az egész setaturat, sajna nem emlékszem pontosan, de vmi 2-3 km kozotti tav volt, es 700 m korul volt a végallomas. Mulattam ott az idot, uldogeltem, stb, eltelt egy kb 15 perc, mar gondolkoztam h indulok lefelé, amikor aztan jott a meglepetes, egyszercsak hallom h leszolit valaki magyarul, nem is akárki, hanem Judit! :)

A kis trukkos lent mikor szetszeledtunk, elhatarozta 3 percre ra, hogy egye franc o is felmaszik, es bar egyedul unalmasabb, igy legalabb nem hallgatja azt folyamatosan valakitol (tolem), h menjunk, haladjunk, ne allj meg. :) Nem maszott fel teljesen a tetejere, de annyira feljott, hogy megint legyen indokunk 99 kepet csinalni a kis haromlabuval.

Nem volt már más hátra, irány lefelé, jottek még szemben lelkes probalkozok, akik kérdezgették, hogy megéri-e felmenni, mennyi ideig tart, stb, de volt akivel a parkoloba erkezesunk utan 3 perccel talákoztunk, tehát nem mindenki mászott fel.

Eloben pazar

Irany a Skye sziget fovarosa, Portree. Eddigre mar kellokeppen megeheztunk, szetneztunk a varoskaban, a kikotoben, viszont a szimpatikus kikotoi etteremben annyian voltak, hogy azt mondtak kb 40 perc mire lesz asztal, oke, akkor ne eroltessuk.

Találkoztunk viszont bolond sirályokkal, a fenti 3. kepen is latszik, h elegge siraly(?)invazio volt, mondjuk ugy itt nem volt nehez madarat fotozni annak aki nagyon azt akarta. Van egy jo videom is a madarak okozta hangzavarrol, dehat mivel videot senki sem nez, nem eroszakolom meg a blogot vele. :)

Portree utan tankoltunk egyet, majd az iranyt ismet Kyleakin felé vettuk, tudtuk h van ott a szallas kornyékén 1-2 etterem, csekkoljunk be, majd eszunk valamit, ezuttal végre valami meleg kaját.

Lemeno nap fényének idopontjaban a nap fénye még nemigen akart Skociaban lemeno lenni

Szanjunk egy bekezdést a csutortoki és penteki szallasunkra. Elso napra egy Saucy Mary's Guest House & Hostel nevu helyre foglaltam, fent lathattatok rola a képeket. Tole kozvetlenul jobra volt egy ugyanilyen betutipussal kiirt Saucy Mary's restaurant & lodge. Akkor derult ki, hogy egy cég, mikor nem volt recepcio az elso helyen (mar epp kezdtem magam felcseszni), bementunk az etterembe, és ott a pultos adta ide a szobakat nyito kartyakat, stb (illetoleg elsore olyan kartyat adott ami nem nyitotta a szobat, de ez most mellekes).

Nem, masodjara nem a jobboldali kepen levoben aludtunk, hanem abban, ami a kovetkezo kepen szerepel, rogton a kovetkezo epulet volt, jobbra, ami viszont mar Glenarroch Bed & Breakfast neven volt hirdetve.

Mi a kozos? Ugyanaz a cég/tulaj, mi kulonbozik? Baloldali a hostel, kozepso a panzio feeling, a jobboldali pedig az uj, puccos, epfelujitott, és az arak is ezt tukrozik. Mikor becsekkoltunk a jobboldaliba, egy nagyon kicsi, de zsir ujonnan berendezett szobat lattunk magunk elott, kepek lesznek mindjart, azt mondta a fazon, hogy par hete lett kész, és nekunk szerencsénk van, mert amikor en foglaltam, akkor még a bevezeto arat kinaltak booking.com-on (ami igy is dragabb volt az elso kettonel), azota mar nem kedvezmenyesen hirdeti.

Na szoval ilyesmi volt a kicsi, de uj szoba, a furdonek huzos volt az ajtaja, stb, tehat a taskankat letettuk a foldre, és azon felul kb mozdulni se lehetett. De sebaj.

Etterem/bár belulrol

No de visszakanyarodva a harom epulet ugyanaz a cég, ertelemszeroen a kozepso foldszintjen levo etterem / bár /pubban van estenkent és reggelenkent az elet kozpontja, igy oda ultunk be vacsorazni, ha lud legyen kovér, ettunk ittunk (Judit vmi rákos témát, en meg hatszin steaket).

Ittunk light egy sört, nomeg akkor ne szakitsuk meg a rendszert, lecsusszant egy whisky cola :D:D, meg akkor még toljunk be egy desszertet az arcunkba, igencsak kaloriaszegeny vacsorara sikerult, mondhatom, és még egy kicsit illumalt allapotba is kerultem.

Es ez pont annyi ideig tartott, hogy a kesesben levo narancssargas lemeno nap fenye megérkezett, így vacsi után (már vagy este 10kor) még sétáltunk egyet a kikötő környékén.

A Skye hid ismerös lehet :)

Meg meduzakkal is találkoztunk!

Hatterben a Castle Moil

Apropo Saucy Mary (szallasunk nevadoja) amugy egy norveg hercegno volt,aki epittette a Moil kastélyt, ami mar csak rom, de ebben a zavartalan viztukorben narancssargas lemeno nap fenyeben igencsak jol nezett ki. Vettunk kesobb egy skociai kastelyokat tartalmazo konyvet, benne van ez is, hááát, mi sokkal jobb kepet cisnaltunk rola, mint ami a konyven van. Sebaj.

A kellemes esti seta utan ismét nyugovoratértunk, és tartalmasan zartuk a Syke szigetet. Amikor becsekkoltunk, megkérdeztem a Panzios arcot, hogy ugyan mondja mar meg, itt milyen surun van ilyen ido? Merthogy 23+ full napfeny minimal felho volt egész nap... Annyit válaszolt, hogy itt? Nevicceljek, évente kb 5 napot van ilyen ido, ugyhogy valami orbitalis nagy szerencsénk van. Visszamennék ide akármikor, de ez okozná a legnagyobb fejtorést, hogy hogyan erkezzek olyan idopontban, hogy az ido garantáltan jo legyen. Kiszámolhatatlan.

A nap osszes képéhez klikk ide. (130 kép).