2011. április 24., vasárnap

Fjordtúra autóval

A Norvégiába tartó úton tökéletesen lehetett látni az Elba tölcsértorkolatát, egy darabig gondolkoztam, h ez melyik folyó is lehet, de aztán rájöttem a dologra. Valahol rosszul írtam, de a jót is sokszor ismételtem már, 1 korona 35 forint környéke, nem pedig 25...(valahol 1x az utobbit irtam.)

Arről nem írtam ám az érkező napi bejegyzés(ek)ben, de élmény volt Dobival újra találkozni, es elkezdeni magyarul karattyolni. Végre más hallgathatott engem/minket, hogy ez mi a franc nyelv lehet, és h mit beszelhetunk vajon, nem pedig en hallgattam mélyen fordítva… Na de nem csak a magyar nyelv miatt, de jo volt végre ismerős arccal – és nem is akár kivel, hiszem BPn együtt lakunk – találkozni…

A pénteki bejegyzésből kimaradt, hogy hogyan néz ki Dobi szobája, ezt most frissítettem, akit érdekel, hajrá. :D Na de folytassuk a hetet rendje és modja szerint. Pénteken iszonyat meleg időnk volt, ez szombaton kezdett mérséklődni.

Bizonyára tudjátok páran (főleg az Ákos :D), hogy Dobinak volt egy kis balesete mikor otthon járt vizsgázni, a lába már tök jól van, de még érzi, hogy volt probléma. Ezért intéztem én az előzetes tervünket személyesen, én mentem ki a reptérre, mert ott tudtuk felvenni a járgányt, ami eredetileg egy nem túl régi új dízel Golf lett volna. (Nem tudtuk h ha pl pedalt kell nyomni a labaval, akkor az faj-e vagy barmi)

Mint ahogy az összes többi bejegyzésnél is, itt is sok sok képet fogtok beszúrva megtalálni, de akit minden érdekel (nagyon sok érdekességet és csodaszép tájat láttunk ezen a napon is), annak hajrá, itt van az összes erről a naprol. Először célszerű a blogot végignézni, utana lapozni a képeket, mert ugy mar tudni fogjatok h mi micsoda.

Azt már említettem, hogy dobi elég jol kitalált mindent, ez ide is érvényes, jol kitalálta, de jol nem tervezte meg. :D Egész pénteken arrol magyaráztunk, hogy este majd este meg kell tervezni pontosan h merre megyunk autoval másnap. Addig addig szorakoztunk az idövel pénteken, és úgy elmaradtunk mindennel, hogy a pontos utitervre már nem futotta este… Én kb hajnal 3kor fekudtem le aludni némi blogírás után, reggel viszont 5:50kor kellett kelnem hogy 100%ig biztosan kiérjek 8:00-ra felvenni az autot.

Eredeti felállás szerint Dobi előre lefoglalta az autót, lebeszélt mident, bár ki nem fizette még. Dobi aszonta hogy 7:15kor megy a villamos, szerencsém volt h lent voltam 7:05kor már, mert akkor jött. J (Reggelente ünnepnapokon, merthogy itt csütörtök, péntek,hétfő is piros betűs ünnep volt) Bedzsaltam tehát a vilivel a városba, ekkor sikerült felvennem a megállók neveit, mivel mondtam már, hogy nagyon érdekes a norvég hangzása számomra. A kedvencem a BÍSZTASÚN! :D [Bus-station] Itt a video tehát ami már szerepelt, de én korlátlanszor meg tudom nézni, mindig röhögök rajta. :D


Beérkeztem a belvárosba, ahonnan félóránként indult busz a reptérre. Nagyon időben voltam, még a 7:30-as buszra is épp fel tudtam volna szállni, de nem akartam, inkább nekiálltam, és csináltam pár fotót a belváros/bryggen (rakpart) könrnyékén.


kikötú, ez a kép Marseillere emlékeztet

Ezen az utobbi képen ezek a házak ilyen tipikus bergeni cuccok, még sok képen fognak szerepelni. Bryggen


Reggel napsütéses időre ébredtünk ismét, lehetett látni, h a péntekihez hasonlóan megint brutál jó időnk lesz, ez így is lett, na de erről még lesz szó…

Hogy a norvégok tudnak angolul, arrol már beszéltem, az utcán akárkit akármikor akármivel szólitottam le, mindenki tudott válaszolni. Itt sem volt ez másképpen, reggel egy fazonhoz odamentem az üres utcán, hogy beszél-e angolul, azt mondta hogy csak egy kicsit, de gond nélkül rendesen megválaszolt mindent. Felszálltam a buszra, nem voltunk rajta sokan, azt már írtam h ez ilyen bankkártyanemzet, még a nekik potom pénzt jelentő 95 koronás buszjegyet is kartyaval fizetik, de a söfőr nem aggódik, van idő minden megállóban megvárni azt a pár embert aki nem kp-t tart. A sofőr amugy egy tök fiatal arc volt, engem meg érdekelt pár dolog, így elkezdtem még indulás előtt (végállomásról indultam a busszal) dumálni vele.

Egy norvég cég

A reptérre való kimenethez hozzá kell tenni, h a koli a város déli felében van, innen bementem a centrumba (észak felé), ahonnan meg a Bergen-Flesland reptér megint dél felé van, tehát ha dobi jol kitalálja, akkor azt is lehetett volna, h a kolibol jövet a villamosról 3 megállóval a vége előtt leszállok, a buszra meg nem a végállomáson, hanem a 3. megállóban szállok fel. Ez összesen menetidőben biztos lett volna vagy 20 perc mínusz, arról nem is beszelve, h 5:50 helyett talán elég lett volna 6:20kor kelni. :D De igazabol nem baj, h feleslegesen utaztam, mert csinaltam fotokat,  dumaltam a söfőrrel, egyszoval uj elmenyeket szereztem, egyaltalan nem volt nyűg, de még az 5:50es kelés sem, hiába aludtam csak 3 órát.

Egypár "koronka" :D

Tehát a sofőrtől először azt kérdeztem meg, hogy hogy mondjuk norvégul, h köszönöm szépen, ami a Tüsszen tákkkk! :D kiejtve, leírva is hasonló, majd lehet még később képeken látni. Kérdeztem, hogy hogy van az h itt mindenki tud angolul, szerinte nem mindenki, de itt mondta ő, h altsuliban kötelező. Ő sem beszélt tök helyesen, de abszolut erthető volt számomra. Mondtam h nekem rendkívüli módon hasonlít egy csomó szó a németre, vagy a franciára, hogy van ez? Azt válaszolta, hogy a németre tényleg hasonlít, később a suliban németet is tanulhat aki akar, a norvégok szerinte fele beszeli a németet, és azt mondják az ismerősei, h nagyon könnyű nekik németül tanulni… Kíváncsi vagyok ez visszafelé is így van-e. A sofőr egyébként egy kalap alá vette a németeket a franciákkal: szerinte ez a 2 nép sehol nem akar csak a saját nyelvén megnyilvánulni, és nem füllik a foguk az angolhoz vagy a norvéghoz. Érdekes volt, mert ezt még mástol a németekről nem hallottam. Ja és még azt is mondta, hogy pl milyen hihetetlen jó időt fogtam ki, nem ez az általánosságban jellemző, jobbkor nem is jöhettem volna. Amikor kiértünk a reptérre, akkor még beszeltem vele pár szót, a végén pl mondta, hogy a „Hadobra” a viszont látásra, azaz a goodbye. Aztán meg még minden jót is kívánt, tök jó fej volt összességében.

Tehát az autobérlést Dobi intézte előre le volt beszélve a téma. A holland spanjai 2 napra akartak egy masik autot. Azt mondtak hogy nem kell csak személyi, se utlevél, se jogsi, se semmi, és KPben lehet fizetni. Kimentem tehát a reptérre felvenni az autot. Előre az egyetlen kérés az volt, h menjunk pontosan, mert nincsenek elvileg normalisan nyitva aznap. Én nagyon időben megérkeztem, így volt alkalmam a bergeni reptéren fotózni 1-2-t...




Ez a reptér nagyon kicsi, ami érdekes, hogy nincs elválasztva 1 párdolog: ha vki beszdeleg a reptérre csak nezelodni, siman hozhat magának egy böröndöt csak ugy valakiét aki megérkezett, tehat be lehet menni a csomagkiado térre... Nameg a check-in utan ugyanazon helyen varakozik mindenki, onnan érkeznek és oda is indulnak az emberek.

A kölcsönzös fazon megérkezett 8:10 környékén. Túúúrta túúúrta a számítógépet, nem találta a foglalást. Nagynehezen rájött, hogy van auto foglalás, de vasárnapra, méghozzá a holland gyerek nevén 2 auto, Dobi neve csak megjegyzésben. Mondja nekem az arc, hogy olyan autot nem tudnak most adni, Mini Cooper jo lesz? Kérdeztem ára mennyi? ugyanannyi. Tökéletes. Ehhez hozzátartozik, hogy 1000 koronarol volt szo 1 napra korabban. Természetsen kiderült h kell jogsi, utlevel, és bankkártya is, mivel kpval nem is lehet fizetni.... Jok voltak az előzetes infok. Aztan meg még kiderültaz is, hogy az az ezer 1239... Na mondom f.sza. Arrol nem is beszelve, h Dobi "megtervezett" előre mindent a 4 napra, de pl nem szamolta bele a benzint, vagy az autopalyadijat.:D kezdtem nagyon örülni...

Az autot sikerült nagynehezen megkaparintani tehat, dumaltam egy par sort az egyik Hertzes arccal is (aki elvitt az autohoz), mondtam h Tüsszen Tákk, aztan röhögtem egy sort, h micsoda autot kaptunk. Miután az autóval elindultam a reptérről a Fantoft (koli) felé, egyszercsak csörög a telefonom. Biztos voltam benne, h dobi nyugtalan… :D Felveszem, az autokölcsönzős faszi volt, hogy mondott-e nekem valamit a kollégája a norvégiai útdíjfizetési rendszerről. Há’ mondom nem. Kiderült, h pl. csak a Bergenbe való behajtás 15 korona… És hogy itt minden ugy működik, hogy az utakon ki van rakva egy tábla, hogy itt most automatikus utdijfizetés van, van egy chip a szelvedő mögött, meg valami hardware egy villanykaron, rögzítik hogy hol haladt el az ember, és postan kapja a számlát. Ez azt jelenti, hogy a jó kis kölcsönzős összeg mellé (amiből pl 100 korona azért volt mert nem vagyok/vagyunk 25nél idősebbek), majd szépen jön még valami fizetnivaló. Nagyon fogunk neki majd örölni. Bepattantam tehát az autóba, majd megindultam a koli felé, ahoval feldzsaltam. Mert előzö napi elfoglaltságok miatt még ekkor kezdtük kitalálni / lefixálni, h pontosan hova is menjünk... :D Időben, az a lényeg! Azt már írtam, hogy dobi küldött egy 5 oldalas PDF-et korabban, az alapjan határoztunk a dolgokrol. Végül bekarikáztunk a térképen pár dolgot, majd megindultunk pontos útvonalterv nélkül. :D

Álljon itt most a térképünk első körben azokkal a helyekkel, amit megnéztünk a nap folyamán.
Viamichelin szerint 8 orás út, 420 km.

Azért is írtam korábban a földrajzról, és a hegyek kialakukásáról, mert a fenti képeken is iszonyatosan látszik, hogy nem magas, csipkézett hegygerincek vannak, amik jó magasan havasak, hanem alacsonyabb lekerekített hegyek, amelyek jóval alacsonyabb magasságtól havasabbak, a hóhatár nagyságrendekkel alacsonyabb. Elvégre a 60. szélességi kör környékén vagyunk. (Trondheim 63 fok 25', Bergen 60 fok 23', Párizs 48 fok 51', Budapest 47 fok 29', Athén 37 fok 58', Dakar 14fok 19'. Norvégia legészakibb pontja 71 fok 10 perc.)

Ami még a földrajzhoz kapcsolódik: altsulis/gimis földrajzversenyes emlékeimből 2 szó csengett a fülemben folyamatosan: Skagerrak és Kattegat. (Ez a két cucc amit emlegettem a skandináviát Dániától elhatároló két tenger neve.) Nem tudtam mi a franc, azt hittem a hegységek, aztan viszont megnéztem térképen, a Norvégiában (is) fekvő hegyvonulat neve szimplán Skandináv jegység.

A három fjord, amit végülis lestünk egész nap, az a Hardangerfjord | Eidfjord | Sørfjord volt, a térképen is bejelöltem őket, és a főbb városokat is, amiről szo lesz a bejegyzés hátralévő részében. A képgalériát érdemes a blogejegyzés elolvasása UTÁN végigtekerni, mert rengeteg szép dolgot lefotóztunk, olvasás után pedig tudni fogjátok, h mi micsoda.

A túrára egyébként – mivel az autóban hely volt bőven – az előző napok időjárásából kiindulva rövidgatya-papuccsal készültünk, viszont vittunk farmert, cipőt, pulcsit, mindent. Az idő nem volt olyan meleg mint pénteken, viszont azt is ki kell hangsulyozni, hogy ahol pl papucsban grasszálok és havas a táj, ott nem mínusz fok volt, hanem 10-12. Számomra nagyon érdekes volt, hogy a hó 10-12 fokban is megmarad… Nem mondom h nem voltunk sehol hidegebben, de ennél kevesebb abszolút nem volt jellemző. Szoval nem az történt hogy papucsban játszottam a fejem 0 fokban, és majd megfagytam, majd a kép után felöltöztem 3 rétegben… A rövidgatya / papucs/pulcsi teljesen jo kombo volt erre a napra, a havas részeken átváltottam a madárlátta sokakáltal emlegetett világhírű piros Nike sportpapucsom cipőre. :D Összességében tehát elmondható, hogy nagyon jó napos, egyáltalán nem hideg, tavaszi, nem szeles időnk volt! Soha rosszabb ne legyen..!

Első ízben a Hardangerfjord irányában indultunk el, mellette róttuk a kilométereket. A régió neve is amugy Hardanger.
Mini Cooper belülről

Kívülről. Volt benne 30e km amikor megkaptuk. A táj varázslatos, a befordított első keréket Gyetvai Tominak ajánlom. :D

Az első megállónk, a Steinsdalsfossen (fossen = vízesés), Norheimsund városa mellett

Steinsdalsfossen. A képeken nem látszik, de láttunk ladát!!!! :D Egy zsiga jött egyszer szemben velünk, csak lestünk.

Steinsdalsfossen
A vízesés alá be lehetett menni, további képek a galériában. 

28 korona / fagyi... Dobi szerint "de az finom fagyi volt..." :D

Útközben több helyen spontán megálltunk, mikor a sokadjára alkalmazott varázslatos jelzővel illetett tájakkal szerettünk volna 1 képen szerepelni. A képet egy norvég hölgyemény csinálta, aki szintén tudott angolul. Kvanndal "városának" kompkikötője mellett. Egy fjordnál, ismétlés: mély, gleccservájta völgyek, melyeket a jégkorszak vége után a tenger elárasztott.

Eidében szálltunk kompra először, amiből nem lehetett kilátni, nem volt érdekes kompozás mert nem láttunk ki a hajóból, ültünk a kocsiban. 130 koronába került. A hajó orra cápaszerűen nyílik. Ez ekkor ujdonság volt, de később láttam, h rengeteg ilyesmi felépítésáű komppal / hajoval szaladgálnak a norvégok.

Egy random megálláskor

Kedvenc norvég futam, a 7es mellett (7 a kedvenc számom), a táj szépségére pedig szavak nem voltak

Voringsfossenben igazán hóba léptünk, a piros papucsot fekete cipőre kellett váltanom.

Na a következő két kép iszonyatosan csalóka: egy több száz méter mély szakadék mellett ültünk 20 cm-re a szikla peremén, Voringsfossen nevű helyen. A havas rész is többszáz méterrel alacsonyabban, többtízx többtíz méteres havas terület a völgyben.



Itt talán kicsit jobb, de ez sem az igazi. 

Na ez viszont ugyanaz a hely, csak más szögből... Itt már talán hihető a mélység. 

 
Útban Eidfjord felé...

Útban Eidfjord felé...

Útban Eidfjord felé...

Ami még a Minihez kapcsolódik, az az, hogy tele tankkal kellett visszaszolgáltatnunk, így mielőtt megérkeztünk este haza, elmentunk tankolni, 4.8 litert fogyasztott a dízel járgányunk, és 13.67 koronát kóstolt egy liter gázolaj. A szorzó ugye 35. Érdekes hogy ezzel számolva 480 ft egy liter üzemanyag, átszámolva, ott most nem tudom mennyi, talán 350-400 közötti, ez azt jeletni, hogy norvégiában a benzin ~30%-kal drágább, de ha mondjuk a kinti buszsofőr fizetését (1.1 milla) hasonlítjuk egy joesetben 200e(? fogalmam sincs mennyi lehet!)-es magyar fizetéshez, akkor az ugye 550% os különbség…. Tehát a norvégoknak nem hiszem hogy fáj a fejük a benzinártól.


Útban Eidfjord felé...

Eidfjordban beugrottunk egy boltba venni pár cuccost, a Strepsils itt egészen más néven fut.  A 250g-os normál hosszú bagett amugy 20 korona. Egy jo szeletelt fehér kenyér fél kg 30 korona. (Ezek bergeni arak)

Eidfjordot ellepték a német turistak... Ezzel a hajoval.

Mindenkinek Kellemes Húsvéti Ünnepeket Kívánok Norvégiábol :) Eidfjordbol. Ezen település lélekszáma 950....

Eidfjord

Husedalen

Husedalen

Út a Sørfjorden mellett, Odda irányában

Sørfjorden

Latefoss vízesés Oddától délre, magyarokkal piros papuccsal és Minivel. :D

Latefoss

Latefoss. Ennél a vízésstől voltunk bergentől a legtávolabb.

Oddában leültünk egy kicsit pihenni a tó mellé, a taxikon itt is látni, h nem sz.rral gurigaznak... :D A település amugy egy tök kicsi hely. 7500 fős település... Kovácsházán ilyen taxikat nem látni, az a helyzet... (Ott 7e környéke a lélekszám...)

Dobi már mondta már korábban is, hogy itt a taxik nem a sz.rabb fajtából valóak, a képek között is látszik, hogy bizony tényleg nem. Mesélte pl, hogy a taxis a teljesen uj E-mercit lenthagyta a koli előtt ajtók nyitva slusszkulcs benne, és felkisérte dobit a 6. emeletre… Elgondokodtató hogy mondjuk a 9. kerületben ha így ottmaradna egy ilyen Merci, hány másodpercig maradna is ott…

Sørfjorden, Oddában. A második kompozást leszámítva ez volt az utolsó megállásunk, innen indultunk este 6-7 felé vissza Bergen irányába.

Én mivel iszonyat keveset aludtam, ezek után hátradöntött széken bevertem a szunyát, csak amikor már 1 orára voltunk bergentől, akkor vettem vissza a volánt Dobitól. A vezetés amugy a nap folyamán felváltva folyt, talán kicsit többet vezethettem én? Nem tudom, de kacskaringos – milyen jo lenne itt motorozni című tájakon autokáztunk egész nap. Kiugróan sok az alagút, az is biztos! Rengeteg a trafi, és mindenki tartja a megengedett sebességeket mindenhol… Nincs is olyan autopálya ahol mondjuk 130cal lehetne menni. (Allitolag!)


Kompozás a kezdődő naplementében Arsnes és Gjermundshamn között. A komp előtt volt egy jo kis vitánk, mert nem voltak egyértelmuek a dolgot, az autos térképben (amit az első vízeésésnél vettünk), és a telefonom térképén ez a komp nem ide volt berajzolva, hanem egy délebbi településhez, ezzel majdnem megtréfáltak, de végulis az ilyen fjordos hogyan friss utazási irodás katalogusban volt a jo. Az Arsnesi kikötő szerintem annyira uj, h egy éves nincs. Képek a galériában erről is.

A nap képe, Dobi Kapitány, aki itt tényleg olyan volt, mint a Kapitány. :D Vannak akik ismerik a poént 2010 nyári nyaralás óta... Azok most röhöghetnek, h a kapitány miért is kapitány. :P

Sötétben érkeztünk vissza Bergenbe, poénos volt a helyzet: volt Dél-Norvégia autostérképünk, volt Bergen régiótérképünk, ez a kettő papíron, és volt Bergentérképünk a telefonomban. Dobi januar eleje óta nem volt képes felrakni Norvégiatérképet az ő GPS-es telefonjára. :D Volt nálunk egy PDA iGoval. A szituáció viszont vicces lett, az iGO le volt merülve, és nem volt hozza autos töltő, az én telefonom a Bergen térképpel lemerült, autos töltő nem volt hozzá, laptopot (amiről tudtuk volna tölteni egy kicsit) elfelejtettünk vinni, a papírtérképeken meg Bergen csak műholdtávlatból volt rajta. Kb 50 perces tótókocsikázás volt Bergenben míg a belvárosból kikevergőztünk a kolihoz, nem volt egyszerű, de végül a „meghatározott égtájak irányába történő továbbhaladás”-elv megtette a hatását, és érzésre nagynehezen hazataláltunk, volt vagy 11-12 este mikor megérkeztünk. Az autót másnap reggel negyed 9ig kellett kivinni a reptérre… 

Na aki idáig elért, az most lapozza át a képgalériát, ha eddig nem tette. :D 

2 megjegyzés: