2011. június 24., péntek

Turizmus Belfortban ismét

Pénteken nyakambavettem a várost h elintézzek ezt-azt, végül sok mindent intézni nem sikerült, de mondom eldzsalok a citadellához, felmérem a terepet szuvenír terén, már épp itt az ideje. Aztan úgy hozta a helyzet, h felfelé menet fogtam magam, és megsasoltam a La Tour de Bourgeois-t és a Grand Souterraint, utána mentem csak a Le Lionnál lévő ajandékbolt közelébe.  Képek itt.

Ha emlékeztek, ezen a téren volt FIMUn a legnagyobb színpad és a rengeteg ember, most csak parkoló autók

A citadella és a már sokszor emlegetett oroszlán nyárias időben

Oldalról. szemfülesek keressék a csizmát.

A La porte de Brisach előtere. A neve sem németes. Egy kicsit sem.

a a Tour de Bourgeois önmagában abszolut nem egy nagy különlegesseg, annyi poen van benne, hogy a citedellatol északra van kicsit messzebb, magaslat, így onnan kicsit más perspektívából lehet megnézni a várost, látszik pl az előző képen szereplő Brisach kapu, ami előtt hídon vezet az ut a "várnegyed"ből kifelé.

a Tour de Bourgeois

Azzal a tankkal már van közös képem! :)

tájkép / felhőkép?


Mikor először voltam a Citadellán, már akkor idegesített, hogy nem tudom mi az a Grand Souterrain, és hogy zárva van. Na most nyitva volt. a Képen szereplő listán az orsozlán már többször megvolt, a történelmi muzeum, a kavezo, a panoramaterasz is, az itt fel nem tüntetett Bartholdi kiallitasrol nem is beszelve, cska ez a fenti hely nem. A Képen érdemes megnezni baloldalon ar ajzot: az egyik belső "várárok"ban egy sétalgatas, utana pedig bent a citadella alatti jaratban van végülis ez a dolog, grand=nagy, sous=alatt, terrain=földfelszín. Szóval így mostmár mindenki értheti. Lényegében egy részben földalatti kiállítás. Belépő 7 euro, viszont azzal 5 másik helyre is be lehet menni Belfortban, ha lesz időm a többire, majd azokról is beszámolok.

Kaptam egy ilyen cuccost, meg egy fülest, aztan a "souterrain" megfelelő helyein automatikusan beszélt nekem a szerkezet - mint ahogy minden rendes idegenforgalmi helyen szokás. :D


Megindultam tehát a kicsit feljebb található képen lévő térkép alapjan. A lényeg az az, h a "citadella" továbbiakban vár körül van több árokrendszer, ami folyamatosan épült ki az idők során. Az egyik külső ilyen árokrendszert végig lehet járni ingyen és bérmentve, ha a vár elől indulva dél felül kerüljük meg az építményt. A várhoz legközelebb eső árokrendszer az a Souterrain része, az csak belépővel látogatható. A várban amugy statisztikáznak sztem egész tavasszal, mindig kérdezgetik, hogy hova valósi vagyok, én meg folyamatosan emelem a magyarok előfordulási valószínűségét - papíron.


Mielőtt vettem a jegyet, a csaj kint cigizett az "induló épület" (ami beilleszkedik a tájba és a várba) előtt, sztem egész nap ha 20an voltak naluk, akkor sokat mondok. Én egymagamban odamentem, megkérdeztem h ez mi a p*csa is pontosan, pont annyit értettem belőle h történelmi, meg h terrain, mondom, meg hogy 7 euro, de az ki is volt írva. Azt mondja a nő h lyon így meg lyon ugy. Mondom mi? Ha ezt megveszem Lyonban mehetek muzeumba? (fel sem tételeztem, hogy Belfortban lenne még hova menni) Aztan persze leesett, h a Lyon az nem Lyon, hanem Lion azaz oroszlán, ami itt van Belfortban, ergó a belépőjegyem is a Belfortban lévő 1-2-3 néznivaló, múzeum szempontjából érdekes. Elindultam tehát az árokrendszerben, hallgattam az érdekességeket ANGOLUL :D Vaubanról (az az ember egy ilyen "erődépítész" volt régen), Vesztfáliai békéről, németekről, Elzászról, meg minden érdekességről. Ha majd időm engedi, neki is állok jobban elmélyülni a történelemnek ebben a részében, mert érdekel a téma, ahogy azt már sokszor említettem.

Az árokrendszer után közvetlenül a vár alatti "járat"-ba lehetett bemenni, ahol projektoros történelmi vetítés. Belépéskor egy digitális számláló mutatta, h mikor indul a következő "túra".


De mivel ugye en voltam az egyetlen, különösen érdekes volt a helyzet. Mindensetre én mentem és hallgattam/néztem végig mindent. A projektorok több helyen ki voltak rakva, kb 5-6 helyen, és helyenként 5-10 perces történelmi fejtágítás tartozott hozzájuk.

kivetített cuccos

na ebből kinézni ugyan nem lehet, de az latszik, hogy egy nagy boltíves járat (több méter magas) ban haladtam végig, és jobb oldalon voltak egymas utan a vetítések.

A szövegelést és a zenét ugye a fülesen keresztül hallgathatta mindenki. Ebben az esetben egyedül én. Talán sosem volt még ilyen, hogy kb egyedül legyek egy bármilyen "múzeumban". :D Minden projektor kivetített a filmbetétek után 1-2 nagy betűt. Az elején nem értettem, a végére megvilágosodott. Mivel minden kisfilm egyszerre ért véget, és egyszerre vetítette minden projektor a betűket, ki lehetett olvasni a Liberté óriásfeliratot. = szabadság ugyebár. 

LI...B


liberté részlet
z utolsó vetítés jelenkorrol szól,t a francia forradalom jelentőségéről, Belfortnak a francia történelemben való elhelyezkedéséről, EU-ról, stb. A végén egy jó kis lépcső vezetett fel nem is akár hova, IKEA szindróma: ajándékbolton való végigmenetel nélkül nem volt kilépés. Végül olyan helyen bukkantam fel a várnak már a belsejében, ahova egyébként is be akartam menni megnézni, hogy mi van.

Ezt követően a megszokott programot követve felmentem a teraszra a vár tetejére.
Azon a téren ahol az a sok auto áll, volt a FIMU-n a legnagyobb tömeg. Kar h FIMUn este nem lehetett felmenni a várba, le volt zárva, pedig akartuk

Leszólítottam 1 arcot, h csináljon már fotót, neki egy tonnás dög volt a nyakában (Dani után szabadon) várhato votl, hogy legalabb tudja hogy mire kell figyelni, és ő ajanlotta fel h inkabb csinal még képet mert elsőre nem lett az igazi. Ezutan viszont megbizonyosodtam róla, hogy egy atlagember mennyire sz.rik rá hogy jó fotó készüljön, egy nővel akartam egy olyan képet csinaltatni, h en vagyok rajta, meg a város, hát tessék, itt a végeredmény....

ez tehát a jobbik kép, tkeppen a fényviszony miatt mégsem lett tulzottan jo. :D de legalabb nem lóg le semmi a képről



Ilyen volt ugye a város, ennek kellett volna a háttérnek lenni

és akkor ez az amit a francia nő csinált. f.sza a háttér, nem? :D

az idő egész nap szeles volt, de nem tulzottan sz.r. zászlófüggőségem olthatatlan.


A vár után még mentem az oroszlánoz, poén is votl előtte mikro a németek nyomták h Schwanz schwanz, mert látták messziről (a képhez igazodva messziről bal oldalról) az oroszlán farkát.


A vár után a Porte de Brisach felé vettem az irányt, mert arra még nem jártam. A bejegyzés 4. képén látható híd most más szögből így mutatott:

maga a kapu


Megkérdeztem egyszer franciákat, hogy ha egyszer a vielle (öreg, ó, régi) szót viejj-nek ejtjük, (ill = ijj) akkor a ville miért "vill", és miért nem "vijj" kiejtve. Ők is furcsán néztek, és nem tudták. Megfejtéseket várom kommentben. :D Megtanultam még a nagy történelemem lecke közben, hogy a az oroszra nagyon hasonlító porosz angolul a russianra nagyon hasonlító prussian. :D

porte de brisach környéke. ott fent ahol a három zászló van, ott van a tour de bourgeois, ahova a várba érkezvén először mentem. a kép jobb szélén a citadella ahol a sz.r képeket csinaltak a franciák, én meg a jókat. :D az oroszlan ugye a vár előtt van a "hegy" oldalában.

Aztan elsétaltam, vettem egy baguettet, és mentem vissza a koliba. Összességében örültem neki h olyan dolgokat jártam végig, amit eddig még nem sikerült. Képek itt.